Staten och kommunerna gick miste om 100 miljoner kronor under 2019 pÄ grund av utlÀndska fordon som sluppit trÀngselskatt och p-böter och sÄ har det sett ut i flera Är. Sedan det blev möjligt att ta ut trÀngselavgift för utlÀndska fordon 2015 har Transportstyrelsen haft svÄrigheter att lokalisera de utlÀndska fordonens Àgare och skicka betalningsuppmaningar till dem.
ââVĂ„r debiteringsgrad av utlĂ€ndska fordon inom trĂ€ngselomrĂ„det Ă€r 60 procent men ambitionen och inriktningen Ă€r 100 procent, sĂ€ger Torbjörn BĂŒlow, stĂ€llföretrĂ€dande chef för Transportstyrelsens fordonsinformationsavdelning.
MÄnga missas
Riksrevisionen pÄpekade flera brister i sin granskning av Transportstyrelsens Ärsredovisning i maj, bland annat att trÀngselavgift enbart tas ut för bilar frÄn Sverige och ytterligare elva lÀnder.
Det rör sig om Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Portugal, Italien, Schweiz samt det ÄlÀndska bilregistret som Transportstyrelsen har möjlighet att fÄ uppgifter om via sin aviseringspartner, den firma som letar rÀtt pÄ bilÀgarna. FrÄn NederlÀnderna fÄr man uppgifter via informationssystemet EUCARIS dÀr flera europeiska lÀnder delar fordonsdata.
I praktiken innebÀr det att man tar ut trÀngselavgift för strax över hÀlften, 60 procent, av de utlÀndska fordon som omfattas av skattskyldighet. Varannan utlÀndsk bilist som passerar betalstationerna i Stockholm och Göteborg slipper betala den trÀngselavgift som förare av svenskregistrerade fordon mÄste betala.
Inga pÄminnelser
Man skickar heller inte nĂ„gon betalningspĂ„minnelse för obetalda p-böter nĂ€r det gĂ€ller utlĂ€ndska fordon eller krĂ€ver indrivning av beloppen. Andra projekt har haft högre prioritet, enligt BĂŒlow som nĂ€mner bland annat bonus malus-systemet för fordon, höjda och differentierade vĂ€gavgifter, supermiljöbilspremien, fordonsmĂ„lvakter och det övergripande arbetet med att införa trĂ€ngselskatter och infrastrukturavgifter runt om i Sverige.
Efter Riksrevisionens kritik har Transportstyrelsen jobbat med flera aktiviteter. I höst startar en upphandling om ny aviseringspartner, den firma som letar fram uppgifter om utlÀndska bilÀgare. Myndigheten har Àven inlett ett samarbete med Kronofogdemyndigheten.
ââVi ska hitta möjliga lösningar för att skapa indrivning mot Ă€gare av utlĂ€ndska fordon. Den största utmaningen Ă€r teknisk, vi behöver fĂ„ tillgĂ„ng till olika lĂ€nders personinformation och vi mĂ„ste förse Kronofogden med uppgifter för att de ska kunna identifiera Ă€garna, sĂ€ger Torbjörn BĂŒlow.
Analysen som man gör med Kronofogden ska vara klar vÄren 2021. Men hur lÀnge det kan dröja innan ett system Àr pÄ plats finns det ingen tidsplan för i dagslÀget.
ââLösningen som vi kommer fram till med Kronofogden ska kravstĂ€llas, utvecklas, verifieras och implementeras. Dessutom mĂ„ste vi prioritera gentemot andra projekt och finansiera det. Jag kan inte svara pĂ„ nĂ€r det kommer vara klart, det beror ocksĂ„ mycket pĂ„ hur lösningen kommer att se ut.