Jämför man i stället med mars 2019 backar däremot både kläd- och skohandeln ordentligt, med 26 respektive 49 procent.
– Försäljningen återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är fortsatt tufft, understryker han.
Försäljningen på nätet fortsätter att växa och väger till viss del upp för tappen i de fysiska butikerna, som tar stryk av rådande restriktioner.
– Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet.
Nu sätter branschen sitt hopp till framgångar på vaccinationsfronten, enligt Mats Hedenström.
– Hoppet om vaccination, som ska möjliggöra möten människor emellan, är det ljus i tunneln som hela branschen hyser sitt hopp till. Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln, säger han.