2017 blev ett rekordår digitalt för Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning. Foto:

Succén: Antalet digitala prenumeranter ökade 88 procent

Sörmland

Har du tecknat en digital prenumeration under 2017? Då är du inte ensam. Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning har fått rekordmånga digitala prenumeranter under året.

Nu står det klart: 2017 blev ett digitalt rekordår för Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning. Tusentals betalande kunder väljer nu att läsa nyheter på webben.

– Det märks att det finns en förståelse hos läsarna för att journalistik kostar pengar, även digitalt. Det är inte längre en diskussion utan något som känns självklart, säger Jens Werner, onlinechef på Sörmlands Media där Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning ingår.

Under 2017 ökade andelen digitala prenumeranter med 88 procent i snitt i hela koncernen. Och jämför vi årets sista månad med samma månad föregående år syns en ökning med 173 procent för Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning.

Oavsett hur man räknar eller jämför är det tydligt: De digitala prenumeranterna är rekordmånga. En av anledningarna till framgångarna är enligt Jens Werner de lokala nyhetsapparna.

– Nyhetsapparna har blivit en succé, över 30 000 personer har laddat ner koncernens appar. Vi har även fortsatt att utveckla apparna under året och har nu möjlighet att skicka pushnotiser till specifika geografiska områden. Det gör pushnotisen ännu mer relevant för läsaren, säger han.

En annan faktor han lyfter fram är journalistiken.

– Vi har haft stort genomslag med journalistiken under året, inte bara lokalt utan också över hela Sverige, säger Jens Werner.

Bland de nyheter som nått långt utanför kommun- och länsgränsen syns granskningarna "Den svenska trollfabriken" och "Det blågula hatet" samt bevakningen av Sommarstugemorden.

I slutet av 2017 kom även en annan nyhet till de som prenumererar på Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning digitalt.

– Samarbetet med andra tidningskoncerner vilket ger prenumeranter tillgång till 40 andra lokala nyhetsappar och nyhetssajter är ytterligare ett sätt att ge våra betalande kunder mer för pengarna, säger Jens Werner.

Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef.

Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef, gläds åt rekordsiffrorna.

– Givetvis är de digitala prenumeranterna, liksom våra printprenumeranter, oerhört viktiga för oss. Att anpassa oss efter kundens behov och beteende är helt avgörande för vår framgång. Att hitta en digital affärsmodell som fungerar långsiktigt tror jag kommer vara branschens viktigaste överlevnadsfråga 2018.

De digitala paketen

För den som vill tecka en digital prenumeration finns det flera alternativ att välja på. Exempelvis finns surfpaktetet för 99 kronor per månad. Där ingår inloggning och tillgång till alla artiklar på vår sajt och i nyhetsappen. Men också "Sveriges lokalnyheter", med 40 nyhetssajter och appar.

Nästa typ av prenumeration är det digitala paketet för 159 kronor i månaden. Där ingår allt det som finns i surfpaketet men även e-tidningen och e-tidningsappen. E-tidningen är papperstidningen, läsbar digitalt.

Sedan finns helgpaketet för 199 kronor per månad. Då har man tillgång till sajt, appar samt e-tidningen men får även papperstidningen hemburen fredag och lördag.

LÄS MER ► Våra prenumerationspaket

Den digitala ökningen i siffror

Under 2017 har antalet digitala prenumeranter ökat för Sörmlands Media. När vi räknar samman året ser vi en 88-procentig ökning jämfört med året innan.

Individuellt för de olika titlarna ser ökningen ut så här:

Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, 88,4 procent.

Katrineholms-Kuriren, 76,5 procent.

Södermanlands Nyheter, 96,3 procent.

Jämför vi årets sista månad med samma månad året innan blir ökningen större. Sammanräknat för hela koncernen är ökningen 158,5 procent.

Individuellt för de olika titlarna ser ökningen ut så här:

Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning, 172,7 procent.

Katrineholms-Kuriren, 142,3 procent.

Södermanlands Nyheter, 147,1 procent.

Läs mer om dessa ämnen

Eskilstuna-Kuriren