• Sörmlands Media och Eskilstuna-Kuriren har nominerats till två prestigefyllda priser, Årets dagstidning Helhetspriset och Årets redaktion. Foto:
  • Foto:
1/

Eskilstuna-Kuriren nominerad till två tunga tidningspriser – kan bli Årets redaktion

Eskilstuna

Sörmlands Media och Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning har nominerats till två tunga priser. Och det är den granskande journalistiken och de digitala satsningarna som lyfts fram.

– Det är en ära att vara nominerade i de två tyngsta kategorierna, säger Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Eskilstuna-Kuriren.

"Detta lokala mediehus har visat enastående mod både med att bygga en digitalt hållbar affärsmodell med nya betallösningar - och att sätta demokratins fundament i fokus genom att rikta strålkastaren på trollfabriker och hatgrupper."

Så beskrivs Sörmlands Media och Eskilstuna-Kuriren när Tidningsutgivarna nu nominerar både koncernen och tidningen till två prestigefyllda priser, Årets dagstidning helhetspriset och Årets redaktion.

– Det känns fantastiskt roligt. Det är en ära att vara nominerade i de två tyngsta kategorierna. Nu hoppas jag att vi inte faller på målsnöret, säger Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Eskilstuna-Kuriren.

Helhetspriset är det finaste övergripande branschpriset man kan få och alla ska känna sig delaktiga i det. Att utöver det också bli nominerad till Årets redaktion, det är nästan för bra.

I nomineringstexten nämns både trollfabriker och hatgrupper, två av de granskningar som Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning har publicerat. Något som återkommer även i nomineringen till årets redaktion:

"Med öppna ögon för vilka konsekvenserna skulle bli gick redaktionen in och grävde i några av de mörkaste sidorna i samhället."

– Vi har en lång tradition av att jobba med granskande journalistik. Våra granskningar är inte resultatet av en slump. Samtidigt är det jättetufft i och med de hot, hat och trakasserier redaktionen och enskilda medarbetare utsatts för i samband med granskningarna, säger Eva Burman.

Eskilstuna-Kurirens Anna Hansson är en av journalisterna bakom granskningen Det blågula hatet som publicerades i december förra året.

– Det är ju såklart otroligt roligt att vi blivit nominerade. Att de granskningar vi tillsammans gjort på redaktionen är en del av motiveringen är ju också ett kvitto på att lagarbete och granskande journalistik lönar sig, säger Anna Hansson.

Hon får medhåll av kollegan Mathias Ståhle, som varit delaktig i båda granskningarna som omnämns:

– Jag har sagt det förut och säger det gärna igen: Journalistik är en utpräglad lagsport oavsett vem som håller i mikrofonen eller pennan. Båda de här nomineringarna visar tydligt att så är fallet och jag är väldigt stolt över att få vara med i det nominerade laget.

– I en tid när många mediehus brottas med fallande intäkter känns det skönt att få ett kvitto på att det lönar sig att bita ihop och försöka jobba sig ur krisen. För det har vi verkligen gjort på Eskilstuna-Kuriren de senaste åren och det fungerar, fortsätter han.

TVÅ AV GRANSKNINGARNA BAKOM NOMINERINGARNA:

Foto:

LÄNK ► Den svenska trollfabriken

LÄNK Det blågula hatet

Det är inte bara den granskande journalistiken som lyfts fram av juryn. Även Sörmlands Medias digitala affärsmodell omnämns:

– Digitalt har vi gjort stora framsteg och genomslaget för våra granskningar och avslöjanden bygger lika mycket på innehållet - som på presentationen i olika kanaler. Därför är det extra kul att nomineras till ett pris där hela laget står i fokus, säger Jens Werner, onlinechef.

– Det känns fantastiskt kul att vara nominerade i helhetspriset. 2017 har varit ett oerhört intensivt omställningsår på bägge kommersiella kanterna. Vi har hittat nya och förbättrade kundlösningar både till våra privat- och företagskunder, vilket gett resultat och här har verkligen hela laget kämpat hårt. Jag är oerhört glad och stolt, säger Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef på Sörmlands Media.

Även Sörmlands Medias vd Jimmie Näslund gläds över nomineringarna och över arbetet som lett fram till dem:

– Jag är oerhört stolt, framför allt över laginsatsen bakom detta. 2017 var året när vi visade att det går att vara förhållandevis små och ändå förändra hela samtalsdebatten och göra skillnad i samhället. Detta samtidigt som vi drivit upp utvecklingstempot, vi har skapa nya kundrelationer och produkter, och samtidigt presterat ett rekordbra resultat, säger han och fortsätter:

– Helhetspriset är det finaste övergripande branschpriset man kan få och alla ska känna sig delaktiga i det. Att utöver det också bli nominerad till Årets redaktion, det är nästan för bra. Vi är jättestolta och gläds i dag och lyfter sedan blicken och ser framåt för att fortsätta utvecklas. Vårt viktiga arbete har bara börjat.

Årets dagstidning är en årligt återkommande tävling som Tidningsutgivarna arrangerar och är ett av de tyngsta priserna i mediebranschen.

Prisutdelningen hålls på Berns Salonger i Stockholm 12 april.

Så lyder nomineringarna

Årets Dagstidning Helhetspriset:

Sörmlands Media

Inte först. Inte störst. Men detta lokala mediehus har visat enastående mod både med att bygga en digitalt hållbar affärsmodell med nya betallösningar - och att sätta demokratins fundament i fokus genom att rikta strålkastaren på trollfabriker och hatgrupper. Denna hårdsatsning har ställt tuffa personliga krav på redaktionen, den har fått nationell uppmärksamhet och följts upp med ett otal kvalificerade folkbildande seminarier. Ett helhetsgrepp som lett till nya kundrelationer och lönsamhet.

Årets redaktion:

Eskilstuna-Kuriren

Genomförandet genomtänkt. Och genomslaget maximalt. Med öppna ögon för vilka konsekvenserna skulle bli gick redaktionen in och grävde i några av de mörkaste sidorna i samhället.

Här är alla nominerade

Årets Dagstidning helhetspriset:

• Sörmlands Media

• Jönköpings-Posten

• Norrbottens Media

Årets redaktion:

• Svenska Dagbladet kultur

• Nyhetsbyrån Sirén

• Eskilstuna-Kuriren

Årets Ljud och bild

• Di TV

• Aftonbladet TV – livesändningen 7 april

• Expressen Skidsnack

Årets kampanj

• Nyheter24 - Knorr Snack Pot battle of the streamers

• Omni Ekonomi – lanseringskampanjen

• Sportbladet: Laget i ditt hjärta

Årets Affär

• Svenska Dagbladets premiumsatsning

• Bonnier News Brans Studio

• Skånska Dagbladet – Handla på hemmaplan

Årets idé

• Mittmedia: Fastighetskollen

• Aftonbladet: What's on the plate – vad barnen äter

• Nyhetsbyrån Sirén: Robotea

Läs mer om dessa ämnen

Eskilstuna-Kuriren