• Alla däckfirmor får lida ganska hårt av det faktum att vintern försenade våren och att lagen just gjorts om så vinterdäcken ska vara skiftade senast 15 april. Foto:
  • Loghman Sheikhe upplever en mycket hektisk vecka just nu och skiftar så många däck han bara hinner. Foto:
  • Även om hjälpmedel underlättar en del av verksamheten så brukar ryggen göra sig påmind sent på kvällarna. Loghman Sheikhe håller god min ändå. Foto:
  • Det är mycket som måste klaffa om man ska hinna med i ett extremt pressat tidsschema. Foto:
1/

Hårt tryck på däckfirmorna i Eskilstuna

Eskilstuna

— Vi kallar in så mycket extra folk vi kan och det är ändå osäkert om vi klarar det här.

Det säger Fredrik Lange på Langes gummiverkstad som är av den bestämda åsikten att lagstiftningen borde återgå till att godkänna att man kör med vinterdäck hela april månad ut.

Den nya lagen som säger att vinterdäcken ska vara skiftade till senast 15 april gör att luckan mellan det att vinterväglag inte längre råder på vägarna och 15 april riskerar att bli väldigt kort.

I år är det i stort sett lika med fjorton dagar och då kan det fortfarande råda vinterhalka tidigt om morgnarna i detta nu.

— En lag är förstås en lag, men jag kan förstå att folk en vår som denna vill ha sina vinterdäck på så länge som möjligt, säger Fredrik Lange.

På Langes gummiverkstad är det i dag nio man som jobbar för allt vad tygen och fingertopparna klarar av. Flera har tejpat fingrarna för att undvika att bli helt skinnflådda innan en dryg arbetsdag är till ända. Andra kör med handskar.

Tidspressen är ganska stor. 20 minuter har man tid att lägga på varje bil och då är hämtningen av sommardäcken på däckhotellet och en snabbtvätt av vinterdäcken inräknat. Och spårningen av eventuella låsbultar som ska skydda ägaren från att bli av med däck och fälgar.

— Det är inte alltid folk kommer ihåg att lägga fram låsbultarna väl synliga så som de lovat och då går det värdefull tid åt att leta efter dem, säger den av de inhyrda däckskiftarna på plats.

Det verkliga mardrömsscenariot är att en sliten gammal bult släpper i kanterna och bara slirar.

— Då spricker garanterat vilket tidsschema som helst.

Trafikpolisens gruppchef i Eskilstuna, Magnus Forslund, håller med om att man kanske bör ändra regeln tillbaka till det ursprungliga igen.

— 15 april kan vara väldigt tidigt att skifta däck, säger han.

— Å andra sidan så brukar vi inte vara så där stenhårda på att regeln efterlevs under den första veckan. Vi brukar nöja oss med att poängtera att det är dags att börja tänka på att skifta däck.

Om man trots tillsägelse och trots att det gått längre tid än en vecka ändå inte hunnit byta däck så riskerar man däremot böter.

Det kostar 500 kronor i böter om man har otur. Att jämföra med 1 200 kronor som det kostar att köra med sommardäck i vinterväglag efter 1 december.

— Att det är stor skillnad beror på att det kan vara direkt livsfarligt att köra med sommardäck vintertid, och det betraktas inte som livsfarligt att köra med dubbdäck på sommarväglag.

Vad säger omstridda lagen

Dubbdäck får användas under tiden 1 oktober till och med 15 april

Om det råder eller förväntas bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Vinterdäck - dubbade eller dubbfria - ska finnas på fordonen mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag och de ska vara märkta med M och S.

Läs mer om dessa ämnen

Platser/EskilstunaTrafik