Kristina Levin

Jag hade mer än rätt – det kan du också ha!

Krönika av Kristina Levin
annons

Tanden gjorde fruktansvärt ont. Redan kvällen innan hade den börjat göra sig hörd och när jag vaknade efter en orolig natts sömn var det en pina att ens nudda tanden med tungan.

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

I panik lyckades jag snabbt få tag på en akuttid hos en landläkare som konstaterade att tanden var död och behöver dras ut eller rotfyllas.

Jag fick en provisorisk fyllning och gick hem utan att ha tagit beslut om hur jag skulle göra. Med mig har jag de noggrant nertecknade prisuppgifterna. Jag var en fattig student men bestämmer mig ändå ganska snart för en rotfyllning, trots att det var dubbelt så dyrt som att dra ut tanden. Jag var ändå ung, det här hände för många år sedan, och jag tänkte att jag förhoppningsvis skulle ha mina tänder många år till.

Men när jag skulle betala begärde tandläkaren dubbelt så mycket som rotfyllningen skulle ha kostat. När jag frågade hur det kom sig svarade tandläkaren:

— Ja, det är priset för rotfyllningen. Sedan har vi ju fyllt tanden också. Det ingår inte i priset.

Nedslagen betalade jag med pengar som skulle gå till mat den månaden och lämnade kliniken med en känsla av att ha blivit lurad. Hur kunde det gå så fel när jag hade försökt göra rätt?

Jag tog därför kontakt med konsumentrådgivaren i min kommun. Med hans hjälp återvände jag dagen efter till kliniken med argument och kunde hänvisa till rätt paragrafer i konsumenttjänstlagen. Som kund ska jag inte behöva vara expert och kunna gissa mig till något så ologiskt som att fyllningen i själva tanden inte ingick i rotfyllningen. Tandkliniken backade och jag fick tillbaka mina pengar.

Några år senare hade jag lika bra hjälp av konsumentrådgivningen när en golvfirma skickade en faktura där priset var betydligt högre än det de givit mig innan när momsen var tillagd. Firman fick backa eftersom jag frågat om det totala priset. Då ska momsen ingå.

Har det hänt dig också, att du känt att du blivit lurad när du köpt något och varan eller priset inte varit det du tänkt dig?

Du är inte ensam, jag tror att vi alla drabbas någon gång. Därför har vi på Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning valt att lyfta konsumentfrågorna i tidningen. I torsdag påbörjade vi en serie där konsumentrådgivarna i Eskilstuna och Strängnäs svara på era frågor köp som gått fel. Har du en fråga, ta chansen och ställ den på redaktion@ekuriren.se.

Dessutom ser jag fram emot:

* att umgås med gamla vänner som vi i helgen återförenas med efter tio år.

* att läsa klart Min fantastiska väninna (jag vet, jag är hopplöst sen!)

* att få hem en underbar ny soffa med fåtölj, det kommer lyfta vårt vardagsrum!

Läs mer om dessa ämnen

Krönika
annons

Mest delat denna vecka