Ny bangård sparar både tid och pengar

Eskilstuna

Med en skål förklarade chefen för Green Cargo, Jan Kilström, nya bangården i Eskilstuna för invigd:

— Det här gör Green Cargo starkare och konkurrenskraftigare i framtiden, lade han till.

Det är flera som i dag hjärtligt kan utbrista i ett äntligen.

För Green Cargos del är en period med mycket pusslande över. Nu har de 2,3 kilometer nya spår på en cirka 18 000 kvadratmeter stor bangård och här finns då plats för allt mellan uppställning av lok som ska in till verkstaden eller vagnar som ska tas ur produktion, klippas ned och fraktas vidare till skroten.

Cirka 20 miljoner kronor har det kostat att skapa den nya banvallen, enligt Green Cargos fastighetschef, Lars Östling. Och knappt ett år har det tagit att bygga den.

— Vi nådde en överenskommelse med Eskilstuna kommun i december 2016, men då fick vi börja med att fälla den skog som vuxit upp här, säger Lars Östling.

Green Cargos vd, Jan Kilström, höjde ett glas med cider och skålade med hela personalstyrkan i Eskilstuna. — Invigningen av nya bangården i Eskilstuna gör hela företaget starkare i framtiden. Foto:

Undersökningar om gifter i marken var dock positiv:

— Det visade sig att det inte fanns några gifter alls.

Lite försenad anlände högsta chefen Jan Kilström till invigningen i Eskilstuna, dök in i reflexvästen och skyddsskorna och lotsades raka vägen fram till lokföraren Jonas Nilsson, som skötte dieselloket som valts ut för att inviga spåren.

I stället för att klippa något band med kniv eller sax lät man helt enkelt loket kapa bandet och efter en kortare tur på nya bangården kördes loket in i den verkstadsbyggnaden närmast kontoret på Gredbygatan.

Jan Kilström och lokföraren Jonas Nilsson "klippte bandet" till Eskilstunas nya bangård på ett självklart sätt. Foto:

I ett kort anförande slog Jan Kilström fast att Green Cargos alla medarbetare har all anledning att känna stolthet och ska vara förvissade om att företaget spelar en stor roll för att hålla svensk industri i rörelse:

— Vi bär svensk industri på våra hjulaxlar, slog han fast och menar att Green Cargo fraktar över sex miljoner ton stål och nio miljoner ton skog per år.

För bara tre år sedan tvingades man dra ned på personalstyrkan i Eskilstuna. 37 personer sades upp för att stärka möjligheterna att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, hette det då.

I dag är tonläget mer optimistiskt.

— Vi kör 60 tåg i veckan för Volvo, vi kör 14 tåg för Arlanda flygplats, och gjorde inte vi det så skulle sannolikt Volvo inte nå sina kunder och färre flygplan skulle kunna lyfta från Arlanda.

Viktig knutpunkt

Eskilstuna beskrivs som en viktig knutpunkt i Green Cargos verksamhet.

Från Eskilstuna kan vi frakta gods i alla riktningar, österut, västerut, norrut och söderut, säger Green Cargos vd Jan Kilström.

Företaget som sysselsätter närmare 2 000 anställda i hela Sverige - varav cirka 60 i Eskilstuna hoppas kunna expandera något.

— I Eskilstuna måste vi sannolikt nyanställa i alla fall en handfull personer, säger Jan Kilström.

Nya bangården gör det möjligt för Green Cargo att spara både tid och pengar när man inte längre måste resa ut till Folkesta för att vända.

— En mycket viktig del i vår förstärkta konkurrenskraft.

Läs mer om dessa ämnen

Green CargoEskilstunaJärnväg

Mest delat denna vecka