Foto:

Fiberbrott på öppna stadsnätet drabbade Eskilstunabor

Eskilstuna

Boenden i flera områden i Eskilstuna saknade under onsdagskvällen internetuppkoppling. Problemen fortsatte på torsdagen och enligt uppgift handlade det om ett fiberbrott. Enligt bolaget Öppna stadsnät åtgärdades felet 13.39 på torsdagseftermiddagen. Omkring 2 000 kunder drabbades av det som Öppna stadsnät själva kallade för en omfattande kabelskada.

"Tekniker har lokaliserat felet och konstaterar fiberbrott. De håller just nu på att schakta fram den skadade kabeln och skall sedan påbörja reparationer.", gick det att läsa i appen "Navetappen", framtagen av Post- och Telestyrelsen.

Enligt uppgift ska flera tjänsteleverantörer som använder sig av det öppna stadsnätet i Eskilstuna ha drabbats av problem.

Det handlar alltså om det stadsnät som tillhandahålls av Öppna Stadsnät Sverige AB.

Driftstörningarna startade vid sextiden på onsdagskvällen och drabbade boende i flera områden i Eskilstuna kommun, bland annat i Torshälla, Slagsta, Skogstorp, Eskilshem, Kvicksund och Borsökna.

Flera skilda tjänsteleverantörer som Viasat och Comhem kunde inte leverera vare sig bredband, tv eller telefonitjänster till sina kunder under nästan ett dygn.

Enligt Viasat innebar felet avbrott på samtliga tjänster.

Comhems kunder fick besked om att felet skulle vara åtgärdat tidigast klockan två natten till torsdag, en prognos som inte höll.

Viasat meddelade att det öppna stadsnätet i Eskilstuna fortsatt hade driftstörningar under torsdagen: "Problemet kvarstår och vi ber dig som är drabbad av detta att avvakta."

Samtidigt vittnade flera läsare i mejl till Eskilstuna-Kuriren om att de drabbades av driftstörningen: "Vi är drabbade i Torshälla. Både fiber och mobilt."

"Bor i Brottsta och har öppna stadsnätet som svensk infrastruktur har byggt. Saknar fortfarande uppkoppling."

En läsare i Slagsta skrev i ett mejl: "Det aktuella driftstoppet i öppna stadsnätet fortsätter utan någon prognos på när felet kan vara avhjälpt. Väldigt irriterande och problematiskt för oss som är beroende av internet. Av den anledningen har jag haft backup avtal via ADSL men det avslutades den 2/1 pga kostnader och att det fungerat bra via fiber under ett par år. Men om det här fortsätter får man väl tänka om."

Klockan 10 på torsdagsförmiddagen hade tekniker lokaliserat platsen där kabeln gått av, men hade då ännu inte kunnat reparera skadan.

– Vi är på plats nu med våra tekniker, uppgav en källa på ÖsAB. Men om det finns en tidsplan på när felet är åtgärdat är jag inte alls säker på.

Sent på torsdagseftermiddagen fick Eskilstuna-Kuriren kontakt med Mauritz Ek på Stadsnätsbolaget AB som kunde berätta att ett schaktarbete grävt, eller borrat, av en fiberkabel mellan Strängnäs och Torshälla och på en punkt strax bakom Edvardslundsskolan i Torshälla.

Att det tog en god stund innan man upptäckte platsen för den skadade kabeln tror Mauritz Ek beror på mörkret. Han betonar att man från Stadsnätsbolagets sida bara kan anmäla skadan till det företag som äger kabeln, vilket är det Stockholmsbaserade bolaget Stokab.

Exakt hur många som berördes av avbrottet kunde inte Mauritz Ek svara på. 2 000 av Stadsnätsbolagets, eller Öppna stadsnätets, kunder var berörda.

– Men eftersom minst en annan operatör hyr fiber i kabeln så drabbade det flera. Hur många kan jag inte svara på.

En preliminär prognos på när felet skulle vara åtgärdat sattes till 16-tiden under torsdagen. Men här kunde man redan strax efter klockan 15 gå ut och berätta att felet var åtgärdat och att så skett redan klockan 13.39.