Konsumentvägledarna Kerstin Hjelm-Uddstrand och Christine Fransholm svarar på läsarnas frågor. Foto:

Veckans konsumentfråga: Vad kan jag göra?

Jobb och pengar

En läsare har en fråga om en faktura efter att ha gjort en bilvärdering på nätet. Konsumentvägledarna Kerstin Hjelm-Uddstrand och Christine Fransholm svarar.

Veckans fråga

Hej! Jag har fått en faktura från ett företag gällande en bilvärdering. Jag satt hemma och surfade och så dök det upp ett pop-up fönster där det stod att man kan få sin bil värderad. Jag fyllde i registreringsnummer och min e-postadress och klickade på "värdera". Då kom det upp en ruta att det kostar pengar. Jag klickade ner den. Kort därefter fick jag ett mail med en värdering av min bil. Vad kan jag göra?

Svar:

Det här är en fråga som är vanlig för oss konsumentvägledare. Du är alltså inte ensam om att ha drabbats av detta. Det finns företag på nätet som erbjuder gratis bilvärdering och de kan vara lätta att förväxla. Om det i avtalet inte finns någon information om att det kostar ska du inte betala. Det är företaget som ska bevisa att du har ingått avtal.

Utgångspunkten när en konsument köper varor eller tjänster på distans från ett företag inom EU är att konsumenten, under 14 dagar från att de beställt tjänsten/fått varan, kan ångra avtalet utan kostnad. Vid varor betalar man returporto.

Bilvärderingsföretagen stödjer sin verksamhet på ett undantag från denna huvudregel som säger att ångerrätt inte gäller för ”tjänsteavtal efter det att tjänsten fullständigt utförts, såvida tjänsten har börjat utföras med konsumentens uttryckliga samtycke på förhand och konsumenten medgett att ångerrätten går förlorad efter det att näringsidkaren fullgjort hela avtalet.”

Ångerrätten kan dock inte upphöra innan ångerfristen börjat, och ångerfristen börjar inte förrän företaget gett information om ångerrätten. Därför krävs det att företaget har gett dig korrekt information om villkoren för ångerrätten, vilka tidsfrister som gäller och hur du kan utöva sin ångerrätt och var du hittar en blankett för att ångra ditt köp. Om de inte har gjort det förlängs din ångerrätt upp till 1 år. Om företaget skickar ut informationen i efterhand har du 14 dagar från det att du fått informationen att ångra dig. Använd dig av din ångerrätt. Skicka ett mail till företaget där det står att du ångrar din beställning eller använd dig av en ångerblankett som du hittar på Konsumentverkets hemsida. Det är du som ska kunna bevisa att du har ångrat dig inom rätt tid.

Om det inte finns ett giltigt avtal bestrider du fakturan till företaget och även till inkasso om företaget skickar den vidare dit. Kom ihåg att spara en kopia både på meddelandet till företaget om din ånger och också bestridan av fakturor.

Du är välkommen att kontakta oss under vår telefontid om du behöver vidare rådgivning.

För mer information om bilvärderingstjänster kan ni läsa här: www.konsumenteuropa.se

Konsumentvägledningen i Eskilstuna och Strängnäs.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

Konsumentjobb och pengar
Relaterat