Passa på att vistas ute i dagsljus, även om solen inte skiner. Foto:

Höstdepressioner kan botas med träning

Hälsa

Trött? Orkeslös? Nedstämd? Passar detta in på dig och återkommer känslorna år efter år?

Då kan du vara årstidsdeprimerad, eller "höstdeppig" som det brukar kallas i folkmun.

Vi har hört det förut. Träning är bra för oss.

Och det är inte bara kroppen som mår bättre om du börjar träna, även knoppen kommer tjuta av glädje. Men det känns kanske inte alltid så där lekande lätt att ta sig upp ur soffan och in i träningskläderna. För vissa av oss kan det kännas som en omöjlighet den här tiden på året. Om du dessutom är nedstämd och orkeslös i allmänhet kan du lida av årstidsdepression.

– Många känner sig nedstämda den här tiden på året och om det återkommer år efter år kan det handla om en depression, säger Gunilla Fredén, beteendevetare på Skiftinge vårdcentral.

Gunilla Fredén arbetar tillsammans med psykologen Viktoria Bäck och ytterligare två psykologer dagligen med psykisk ohälsa i olika former. Just depression är vanligt och enligt Fredén ökar andelen människor som söker vård för psykisk ohälsa.

Viktoria Bäck, psykolog och Gunilla Fredén, beteendevetare, jobbar med personer med psykisk ohälsa på Skiftinge vårdcentral. Foto:

Därför blir du höstdeprimerad

Kroppens egna sömnmedel, melatonin, ska tillverkas när det är mörkt och på så sätt förbereda oss för en god nattsömn. Under dessa mörka tider utsöndras mer melatonin än vanligt vilket kan innebära att du jämnt och ständigt känner dig trött.

Även kroppens Serotoninsystem kan vara i obalans vilket kan påverka vårt stämningsläge.

Just det här med höstdepp är något som medier skriver väldigt ofta om, men finns det verkligen på riktigt?

– Ja och nej. Många kan känna förändringar i måendet när säsongerna ändras, det är samma sak på våren, men det finns ingen klinisk diagnos som heter höstdepression, säger Viktoria Bäck.

Hur går det att veta att man är deprimerad och då speciellt årstidsdeprimerad?

– Man är tröttare fast man har sovit mer än vanligt och har ett ökat sug efter socker, det är två saker som kännetecknar just depression under hösten. Det kan även handla om orkeslöshet, initiativlöshet och minskad förmåga att uppleva glädje. Jag brukar säga att det är livsfarligt att lita på sin egen känsla om man är deprimerad, säger Gunilla Fredén.

Det kan du göra själv

Träna! Det är bevisat att träning fungerar på samma sätt som medicinering vid lindrig till måttlig depression. 40 minuter tre gånger i veckan i ett måttligt tempo/motstånd rekommenderas.

Var utomhus, även molniga dagar. Skippa solglasögonen!

Hitta tillbaka till de meningsfulla aktiviteterna du tidigare mådde bra av.

Håll hårt i dina rutiner. Vakna, ät och gå och lägg dig vid samma tidpunkt varje dag.

Se över din kost.

Undvik alkohol.

Det är inte ovanligt att kollegorna på jobbet berättar om hur deppiga de är, att det känns jobbigt med allt regn och rusk. Men det går en fin, men dock väldigt tydlig, gräns mellan att vara allmänt nedstämd och att vara deprimerad.

Om saker du tidigare brunnit för eller tyckt varit roligt tappat sin betydelse och att tröttheten tar över allt mer bör du höra av dig till primärvården i första hand och psykakuten i andra hand.

Jag brukar säga att det är livsfarligt att lita på sin egen känsla om man är deprimerad.

Vilka drabbas av depressioner?

– Det är alla slags människor: män som kvinnor, unga som gamla och chefer som anställda. Forskning har även visat att depression till viss del kan vara ärftligt, säger Gunilla Fredén.

– Stressnivå och miljö har också en påverkan, säger Viktoria Bäck.

Hit kan du vända dig

Första steget är vanligtvis att kolla med 1177, antingen genom deras hemsida eller genom ett telefonsamtal.

Hör av dig till din vårdcentral, där finns det med största sannolikhet utbildad personal att prata med.

Vid akuta depressioner och/eller självmordstankar kontakta psykakuten på Mälarsjukhuset.

Underskatta inte nära och kära. Prata med någon du litar på.

Går det att motverka depression?

– Se till att du rör på dig, forskning rekommenderar 40 minuter tre gånger i veckan. Se till att få dagsljus vilket blir ännu viktigare nu när det blir mörkare. Även om det är molnigt gör det mycket nytta, säger Gunilla Fredén.

– Försök hålla en regelbunden dygnsrytm, se över vad du äter och under vinterhalvåret kan det även hjälpa att se över dina vitaminnivåer. Alkohol kan ge ökad ångest vilket kan förvärra nedstämdheten, säger Viktoria Bäck.

Myten om att det är D-vitaminbrist som är boven till nedstämdhet kan de varken dementera eller bekräfta. Det viktigaste är enligt dem att kosten är varierad och att alla viktiga näringsämnen täcks in.

Läs mer om dessa ämnen

SkiftingeMedicin och hälsaDepressionTräning