• I den nya SK60-simulatorn omvälvs du av en klotformad grafiktavla. Foto:
  • Riktigt så här cool fick man inte vara under den simulerade flygningen även om man fick hörlurar med headset i Viggen-simulatorn. Foto:
1/

Lär dig flyga på F11 Museum

Sörmland
annons

Sedan tre år tillbaka kan du närma dig din dröm om att få vara pilot på F11 Museum. Där erbjuds flygning i tre olika flygsimulatorer som blivit något av ett dragplåster. Tidningen var där och provflög både nya SK60 och Viggen.

I F11 Museum sitter ett tiotal personer, de flesta vuxna, och väntar otåligt. Det som lockar är att nästan få uppleva den märkliga känslan av att styra ett flygplan genom luften i en av museets tre flygsimulatorer.

— Vi har haft dem i tre år och många kommer hit bara för simulatorerna. Vi brukar ha fyra eller fem instruktörer på plats, säger Stieg Ingvarsson som är guide på museet.

Lars Lindberg från Stockholm hade åkt till Nyköping för att äta på restaurang men kunde inte låta bli att även svänga förbi F11 när han hade läst om flygsimulatorerna. Han är flygintresserad sedan länge och prövade på den nya SK60-simulatorn. Det är ett civilt tvåsitsigt plan där man har instruktören vid sin sida under hela färden.

— Det var suveränt! Vi åkte till Stockholm fram och tillbaka förbi Trosa. Jag såg Globen och hann med en looping på vägen. Men det var svårare än jag trodde, säger han om den simulerade turen.

Tidningen får sedan stiga in i samma cockpit. Efter lite problem med att hålla planet rakt lyckas undertecknad få hyfsad pli på det hela och till och med göra en lyckad landning. Inbillar man sig känns det nästan som att man faktiskt svänger och kränger ett riktigt plan, även om en looping inte innebär så mycket mer än att skärmen blir blå i några sekunder. Men tyngden i spakarna finns där.

— Det var en som steg ut förut och förklarade att han hade ont i armen, det kan vara tungt att flyga. Vi kommer att utveckla simulatorn mer framöver med fler projektorer så att man kommer att se grafiken åt flera riktningar, förklarar Stieg Ingvarsson och pekar på den klotformade skärmen som välver över SK60-simulatorn.

Ute ur planet igen kan man på en TV-skärm intill se en gästs aktuella flygning av den populära Viggen-simulatorn utifrån. Stridsplanet befinner sig för tillfället över Oppeby i Östergötland men tycks ha problem.

— Oj oj, det där ser inte bra ut. Oppeby-borna borde vara oroliga vid det här laget, påpekar Stieg Ingvarsson.

Planet rätar upp sig men missar sedan landningsbanan och kraschar. Men inga explosioner uppstår på skärmen utan ett nytt plan dyker i stället direkt upp på startbanan. Nu är det dags att visa att man är av det rätta virket. Cockpiten stängs (nåja, den täcks med dukar) och instruktören Carl-Henrik Cedraeus kommunicerar genom hörlurar utifrån och instruerar för start. Efter en lite oklar flygrutt över Trosa, Gnesta, Stockholm och Eskilstuna med looping och rollar och snabba växlingar mellan natt och dag är vi tillbaka vid Skavsta. In för landning. Carl-Henrik Cedraeus manar på att hålla planet rakare och släppa på gasreglaget och fälla ner landningshjulen. Till slut är vi nere igen, oskadda.

— Det var väldigt bra gjort, lyder instruktörens utlåtande.

Under sommaren kommer museet ha öppet tre dagar i veckan. Och simulatorerna tycks vara här för att stanna. Man har nyligen fått in en fjärde som är under uppbyggnad och det är inte vilket plan som helst: Jas Gripen.

— Vi fick den av Försvarsmakten, annars hade den väl kostat ett tiotal miljoner. Men den blir tyvärr inte klar till sommaren. Simulatorerna är en upplevelse vi kan erbjuda, även om vi har flera andra utställningar också. Det är även en bra inkomstkälla för oss eftersom vi är ideella och inte tar inträde, säger Stieg Ingvarsson.

Flygsimulator på F11

På F11 Museum kan du flyga både SK60, Cessna och Viggensimulator. Du flyger i en dataprojicerad värld med funktionsriktiga reglage. Simulatorerna liknar de som använts till utbildning av piloter.

Fakta: SK60, Cessna och Viggen:

SK60: Eller Saab 105 som planet heter i sin civila version, är ett tvåmotorigt skolflygplan som har varit stommen i all flygträning för piloter sedan 1960-talet. Har en maxfart på 890 km/h.

Cessna 240: Tvåmotorigt amerikanskt propellerplan.

Viggen: En viktig milstolpe i det moderna svenska spaningsflyget utgjordes av Spaningsviggen. Maxfart på 2 100 km/tim.

Källor: Försvarsmakten, F11 museum.

Läs mer om dessa ämnen

Flyg
annons

Mest delat denna vecka