– Viktigt är att man skapar ett team som gör business ihop, säger Emma Israelsson som byggt ett starkt team i Strängnäs. Bakom henne Lovisa Clazon, Amanda Jensen, Fredrik Israelsson (vd) och Brita Johansson. Foto:

Sociala medier ger smyckesdesigner framgång

Extra

Smyckesdesignern Emma Israelsson har en stil som blandar rakt skandinaviskt formspråk med prålig vintage. Tack vare den spännande mixen har hon gjort sig ett namn bland många kändisar.

– Carola ville att jag skulle ta fram ett smycke åt henne inför "Så mycket bättre". Det blev en duva som hängsmycke.

– Carolas medverkan i tv gav en direkt påverkan på vår försäljning. "Dove" är fortfarande en av våra bestsellers, säger Emma och fingrar på en blank fågelsiluett på bordet framför sig.

Storsäljaren. Duvan togs fram när sångerskan Carola skulle medverka i "Så mycket bättre". Foto:

Även andra kändisar har fastnat för Emma Israelssons smycken som syns i modemagasin, tv och i sociala medier: prinsessan Sofia, Maria Montazami, Malin Åkerman, Tilde de Paula, Renée Nyberg är några av dem. Utan draghjälp från sociala medier hade framgången inte varit så stor i början.

Efter att Carola burit Emmas smycke i tv exploderade marknaden. "Alla" ville ha duvan sångerskan bar runt halsen. Foto:

Strängnäsbon Emma är grundaren bakom smyckena som bär hennes namn. Firman Emma Israelsson Stockholm har funnits i fem år. Det hela började med att hon gick en kurs i silversmide när hon var mammaledig.

Ungefär samtidigt med kursen upptäckte hon att marknaden var fylld av buddhafigurer och "evil eyes" (onda ögat). Emma, som är troende, saknade kristna symboler. Hon gjorde en kristen testkollektion i silverlera som hon tog med till sina tjejkompisar på ett fik i Los Angeles där hon bodde tillfälligt.

– Alla smycken gick åt i ett nafs, till och med kocken köpte, och jag kom hem med en bunt checkar.

Det gav mersmak. Tillbaka i Sverige sa hon upp sig från sitt välbetalda reklamjobb i Stockholm. Maken Fredrik gjorde samma sak efter ett tag och sedan 2012 bor de i Strängnäs några hundra meter från huvudkontoret på Storgatan.

– Sedan vi startade har vår omsättning ökat varje månad. Vi har fått mycket press och uppmärksamhet och har haft en välsignad tripp från början. Men vi har valt att skynda långsamt och sagt nej till mycket för att klara leveranserna.

Smyckena, som alla designas av Emma, gjuts i Småland. Via 100 återförsäljare i landet och den egna webbshopen sprids smyckena på svensk och internationell marknad.

– Det hela började med att jag inte hittade smycken som jag själv ville ha, säger Emma. Foto:

I början gjorde Emma alla smycken förhand i silverlera hemma i sovrummet i Strängnäs. Numera tar hon hjälp av 3D-program.

– Jag har alltid gått i gång på att driva business och jag drömmer om att bygga ett stort internationellt bolag. Man tappar Jantelagen när man bor i USA och vi har ju bott där i två omgångar. Jag vågar numera tänka tanken "Vi ska bli störst".

Emma har aldrig profilerat sitt varumärke som kristet även om första kollektionen döptes till PS23 efter Psalm 23 ("Herren är min herde"). En psalm som ger tröst och beskydd.

– Jag är starkt troende och PS23 gjorde succé.

Den består av en liten coin (platta) i silver, guld eller brons med texten PS23.

Numera finns PS23 stämplat i nästan alla smycken Emma tar fram för att addera ett mervärde i smycket.

– Stämpeln är en del av vår historia.

Här kommer också Emmas arbete för välgörenhet in. Tio procent av inkomsterna går till välgörande ändamål, på så vis får kollektionerna ett ännu större mervärde.

– Jag tycker det är härligt när saker står för något mer än att bara vara vackra.

Emma Israelsson har ett tätt samarbete med PMU. Smycket säljs till förmån för arbetet på Panzisjukhuset i DR Kongo där nobelprisnominerade Denis Mukwege, kirurg, jobbar för att hjälpa flickor och kvinnor som utnyttjats sexuellt.

Smycket med texten "To Kongo with love" gör att Emmas firma får extra pr samtidigt som ett enda sålt halsband betalar för tio patienters vård under åtta dygn.

– För oss är det självklart att hjälpa till.

Spritsat silver och guld ger ringarna i "Prinsesskollektionen" en lyxig känsla. Foto:

Emma Israelsson

Bor: Strängnäs med maken Fredrik (vd i firman) och tre barn (Miller, 6, Olivia, 9 och Elliot, 10 år). Född i Gnosjö.

Ålder: 41 år.

Gör: Smyckesdesigner i företaget Emma Israelsson Stockholm. "Sociala medier var i början en förutsättning för oss för att nå ut." Emma jobbade tidigare som projektledare inom pr- och reklam samt med varumärkesuppbyggnad.

Tror på: "Gud och att våga drömma."

Gör om tio år: "Då är vi ett internationellt etablerat bolag. Jag är övertygad om att vi kommer att växa och ta stora kliv framöver men vi låter det ta tid. Vi vill finnas med länge."

Råd till folk med "söndagsångest": "Se till att jobba med något du har passion för! Många talanger vi hade som barn blommar ut när vi är vuxna och letar efter något vi brinner för."

Webbsida: emmaisraelsson.com

Vinst går till vård i Kongo

Emma har designat ett halsband med texten "To Kongo with love" åt PMU. Smycket säljs till förmån för arbetet på Panzisjukhuset i DR Kongo där nobelprisnominerade Denis Mukwege är chefsläkare. Tack vare sitt arbete för de utsatta kvinnorna har Panzisjukhuset och chefsläkaren Denis Mukwege blivit världsberömt men trots det hotas verksamheten idag av en ansträngd ekonomi.

Läs mer om dessa ämnen

Ekonomi/FöretagSociala medier