â Vilken lustig utformning med raka refuger, det bygger vi inte i dag. Sen har vi nĂ„gon form av informella streckade linjer. Det verkar som att man körde lite som man sjĂ€lv tyckte, sĂ€ger Petter Skarin.
Att dÄvarande rondell övergavs till förmÄn för en korsning berodde pÄ att den ansÄgs krÄnglig och mindre effektiv.
â Med teknikrevolutionen var det lite av en renĂ€ssans att med hjĂ€lp av signaler styra trafiken. Under ett antal Ă„r var det en bra idĂ©.
Under denna period var nuvarande restauranggata öppen för biltrafik mot torget.
â NĂ€r Hamngatan var tvĂ„filig gick biltrafiken hela vĂ€gen nere vid Ă„n, dĂ„ var det bara en tvĂ„ meters gĂ„ngremsa.
NÀsta stora förÀndring intrÀffade för dryga 20 Är sedan. DÄ gjorde rondellen comeback.
â Det Ă€r inte för att runt Ă€r en finare form, utan för alla fördelar: Högre framkomlighet för bilister och fĂ€rre olyckor. Det Ă€r oftast fler olyckor i en signalreglerad korsning â "trafikljus heter sĂ„ pĂ„ fikonsprĂ„k" â Ă€n en cirkulation. Dessutom Ă€r olyckorna lindrigare, i och med att du kör in lite snett gör vinkeln att det aldrig blir de hĂ€r 90-graderskrockarna.
2002 fick Eskilstuna Trafikverkets "Vackra vÀgars pris" för ombyggnationen av strÀckningen vid Hamngatan. Samma Är invigdes "Profilen" av skulptören Sivert Lindblom.
â Eller "pinnen i pölen" i folkmun. Om du skriver det sĂ„ kanske uttrycket fĂ„r lite renĂ€ssans.