Rondell vs korsning: "Inte för att runt Àr finare form"

NÀr Eskilstuna-Kurirens fotograf pÄ 60-talet fÄngade Nybroplan frÄn ovan skiljde sig rondellen vÀsentligt frÄn dagens. "Det kÀnns lite italienskt", sÀger Petter Skarin, trafikplanerare pÄ Eskilstuna kommun.

Nybroplan pÄ 60-talet.

Nybroplan pÄ 60-talet.

Foto: Rolf Bergström

Eskilstuna2022-10-23 04:45

– Vilken lustig utformning med raka refuger, det bygger vi inte i dag. Sen har vi nĂ„gon form av informella streckade linjer. Det verkar som att man körde lite som man sjĂ€lv tyckte, sĂ€ger Petter Skarin.

Att dÄvarande rondell övergavs till förmÄn för en korsning berodde pÄ att den ansÄgs krÄnglig och mindre effektiv.

– Med teknikrevolutionen var det lite av en renĂ€ssans att med hjĂ€lp av signaler styra trafiken. Under ett antal Ă„r var det en bra idĂ©.

Under denna period var nuvarande restauranggata öppen för biltrafik mot torget. 

– NĂ€r Hamngatan var tvĂ„filig gick biltrafiken hela vĂ€gen nere vid Ă„n, dĂ„ var det bara en tvĂ„ meters gĂ„ngremsa. 

NÀsta stora förÀndring intrÀffade för dryga 20 Är sedan. DÄ gjorde rondellen comeback.

– Det Ă€r inte för att runt Ă€r en finare form, utan för alla fördelar: Högre framkomlighet för bilister och fĂ€rre olyckor. Det Ă€r oftast fler olyckor i en signalreglerad korsning – "trafikljus heter sĂ„ pĂ„ fikonsprĂ„k" – Ă€n en cirkulation. Dessutom Ă€r olyckorna lindrigare, i och med att du kör in lite snett gör vinkeln att det aldrig blir de hĂ€r 90-graderskrockarna.

2002 fick Eskilstuna Trafikverkets "Vackra vÀgars pris" för ombyggnationen av strÀckningen vid Hamngatan. Samma Är invigdes "Profilen" av skulptören Sivert Lindblom.

– Eller "pinnen i pölen" i folkmun. Om du skriver det sĂ„ kanske uttrycket fĂ„r lite renĂ€ssans.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!