Kroppen hade länge försökt uppmärksamma henne på att det var hög tid att dra i nödbromsen och lugna ned tillvaron, men Therese hade inte lyssnat. Med tre små barn varav ett med funktionsnedsättning, och ett inspirerande, intensivt arbete som utvecklare inom Eskilstuna kommun fanns ingen tid över för reflektion och återhämtning. Att hon sov dåligt, åt dåligt och plågades av värk och spänningar i kroppen hade hon inte tid att bry sig om.

– Man kör på och hoppas på det bästa, tänker att så här har väl alla det. Man vill lyckas och prestera på jobbet och finnas där för familjen. Och så tittar man på sociala medier och tänker att alla andra kvinnor kan ju, de hinner både baka och städa och göra karriär och leva lyckligt familjeliv.

Men under sex år hade hon inte haft sig själv på agendan mer än som mamma och arbetskamrat.

Artikelbild

| Att bara vara i naturen hjälpte Therese att återhämta sig och tanka ny energi.

– Jag, Therese, var bortprioriterad och jag glömde bort mig själv mitt i all strävan att se till så att barnen mådde bra och att bidra på jobbet.

2015 fick hon en kraftig panikångestattack mitt i natten, och insåg att det var dags att söka läkare.

– Jag frågade honom om jag borde bli sjukskriven och han svarade "Vad tycker du själv?" Först blev jag helt ställd, men det var väldigt bra att jag fick tänka igenom min situation och ta ställning. Och jag kom fram till att jag ju faktiskt behövde lite tid för mig själv. Jag vägrade bli liggande och därför använde jag de två veckorna till att göra något åt min situation.

Och därefter var hon tillbaka på jobbet. Hur gick det till? Ja, det förstår hon knappt själv, men hennes framgångsrecept har blivit såväl en bok som en nu väl anlitad föreläsning.

Artikelbild

| Med sin bok och sina föreläsningar hjälper Therese Nilsson andra att ta sig ur begynnande utbrändhet.

– Du har två val när problemen kommer; fortsätta som förut eller göra något åt dem. Inget löser sig av sig själv, du måste själv anta och hantera utmaningarna livet ger dig. Jag gick hem och skapade handlingsprogram.

På jobbet hade hon drivit 12-14 parallella uppdrag utan att reflektera över det omöjliga i ekvationen. Efter samtal med chefen reducerades uppgifterna till ett par, tre. Den dittills obefintliga lunchtimmen blev helig och hon förhandlade sig dessutom till en stunds planeringstid varje dag. På hemmaplan kommunicerade hon äntligen att hon inte sovit en hel natt på åratal, något maken inte reflekterat över.

– Jag började göra prio-listor, markerade allt i grönt, gult och rött och planerade in sånt som enbart ger mig energi i kalendern. Och så skrev jag boken, vilket gav mig enorm energi. Nu ville jag hjälpa andra att våga dra i nödbromsen.

Det gäller, menar Therese, att hitta personliga verktyg och strategier som funkar, våga testa dem och kommunicera ut vad man vill och inte vill göra till omgivningen.

– Jag hade ju själv byggt upp alla de här kraven på mig, nu var det dags att sätta sig i regissörsstolen och ta kontrollen över mitt liv. Jag kände mig modig som stod emot även om det kändes jobbigt att ställa krav, säga ifrån och be om hjälp. Och det var en enorm lättnad.

Efter det har livspusslet funkat bra. Visst fortsätter livet att ge henne utmaningar, men nu känner hon igen signalerna och vet hur hon ska hantera situationen. Hon stannar upp, och säger inte ja till något innan hon känt efter om hon verkligen vill och kan. Hon har också utbildat sig till innovationsledare och hälsoinspiratör, jobbar 85 procent och föreläser några gånger om året, i de sammanhang hon verkligen känner sig kunna bidra och inspirera.

I dag är Therese skild och har ny sambo. Hennes döttrar har en mamma med fullt fokus på vad som funkar, inte på problem.

– "Mamma, varför lyssnar du inte med öronen?" frågade barnen när det var som värst och jag hjälpte dem med läxorna samtidigt som jag lagade mat och pratade i telefon. Jag gjorde ständigt tre-fyra grejer samtidigt. Och kände hur jag gick runt och gnällde. Först när min äldsta dotter spelade in mig och bad mig lyssna insåg jag hur illa det lät.

– Det är jätteviktigt med ett positivt och uppskattande klimat, såväl hemma som på jobbet. Och att du släpper sånt du ändå inte kan påverka. Det ansvaret måste jag ta som vuxen. Livet är inte enkelt, men det gäller att hitta nycklarna till lösningen för just dig. Vad behöver du för att vardagen ska funka bra och för att förändra livet till det bättre?

– Att få sätta sig ned och göra ingenting är en väldigt underskattad aktivitet, tipsar Therese Nilsson med ett brett leende.