Darum lernt Zofia Deutsch

Det var tur i oturen att 16-Ă„riga Zofia Majerczyk inte hunnit skaffa nĂ„got sommarjobb Ă€n. För som en av fem svenska elever har hon fĂ„tt stipendium att tillbringa fyra sommarlovsveckor i Tyskland.‒Tyska Ă€r ett riktigt favoritĂ€mne, sĂ€ger en glad stipendiat.

Det ska bli himla roligt, och jag hoppas vi svenskar hamnar pĂ„ samma stĂ€lle i Tyskland, sĂ€ger Zofia Majerczyk.

Det ska bli himla roligt, och jag hoppas vi svenskar hamnar pĂ„ samma stĂ€lle i Tyskland, sĂ€ger Zofia Majerczyk.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-05-09 08:44

"Darum lerne ich Deustch" – DĂ€rför lĂ€r jag mig tyska – var temat för den uppsatstĂ€vling som Tysklands ambassad i Stockholm utlyste tidigare i vĂ„r.

Zofia Majerczyk gÄr i musikklass pÄ StÄlforsskolan och tvekade inte inför uppgiften. Klart hon skulle vara med och tÀvla om en resa till Tyskland. Och hon var inte ensam i familjen om att bli eld och lÄgor.

‒Mamma blev jĂ€ttehajpad, skrattar Zofia.

‒Hon var nĂ€mligen med i en motsvarande tĂ€vling under gymnasietiden och vann – inte en resa men vĂ€l en bok om Tyskland. Och hon har ocksĂ„ lĂ€st tyska i mĂ„nga Ă„r och Ă€lskar sprĂ„ket. SĂ„ vi hjĂ€lptes Ă„t med min uppsats.

Zofia berĂ€ttade att hon alltid gillat tyska sprĂ„ket, att hennes förĂ€ldrar, som ursprungligen Ă€r frĂ„n Polen, lĂ€rde henne ramsor och att rĂ€kna pĂ„ tyska redan som barn. Hon har sysslingar i Schweiz som bidragit till sprĂ„kkunskaperna, och Tyskland har hon besökt tvĂ„ gĂ„nger tidigare – och trivts som fisken i vattnet.

Även i hennes andra stora intresse; musiken, kom tyskan tidigt in.

‒Pappa diggade Rammstein, och jag började ocksĂ„ gilla dem tidigt. I dag hĂ„ller jag med pappa om att det Ă€r perfekt stĂ€d- och diskmusik.

NÀr hon gick i trean hade hon bestÀmt sig för att plugga tyska i skolan sÄ snart hon kunde. Förutom första terminens B har Zofia haft enbart högsta betyg under hela högstadiet.

‒Jag tror det Ă€r mitt favoritĂ€mne, tillsammans med musik och övriga sprĂ„k. Att fĂ„ koppla ihop upptĂ€ckten av nya kulturer med att lĂ€ra sig tala ett sprĂ„k flytande mĂ„ste ju vara bland det roligaste man kan göra.

SÄ vad gjorde det att Zofia hade andra planer med sommarlovet och skulle ha Äkt pÄ lÀger? Beskedet om att hon vunnit stipendiet möttes av jubel.

‒Jag blev sjĂ€lv överraskad att jag blev sĂ„ glad. Men det ska bli sĂ„ himla roligt. Än sĂ„ lĂ€nge vet jag inte mer Ă€n att jag ska till Tyskland nĂ„gonstans, men jag antar och hoppas att vi svenskar hamnar pĂ„ samma stĂ€lle.

Att hon över huvud taget deltog i tÀvlingen kan Zofia tacka sin lÀrare Zaklina Dabeska för. Det var hon som tipsade om stipendiet.

‒Som sprĂ„klĂ€rare intresserar jag mig för vad som hĂ€nder Ă€ven utanför skolan och pĂ„ Goetheinstitutet tar man tillvara den tyska kulturen och sprĂ„ket runt om i vĂ€rlden. Till institutet i Stockholm Ă„ker jag ibland pĂ„ kurs eller med mina elever, och dĂ€rigenom fick jag information om tyska utrikesdepartementets internationella tĂ€vling, förklarar Zaklina Dabeska, förstelĂ€rare med inriktning sprĂ„k.

Runt 500 ungdomar i vÀrlden, varav fem svenska, har vunnit Ärets stipendier som bestÄr av en fyra veckors vistelse i Tyskland. Eleverna kommer att delas in i internationella grupper och undervisas i tyska. Under tvÄ veckor bor de i en tysk vÀrdfamilj och efter det blir det rundresa genom landet.

Att sprÄktillval i allmÀnhet och tyska i synnerhet hÄller sig pÄ en stadig popularitetsnivÄ pÄ StÄlforsskolan tycker Zaklina Dabeska Àr glÀdjande.

‒I Sverige överlag Ă€r vi rĂ€tt bra pĂ„ att jobba med sprĂ„k, med initierade lĂ€rare och intresserade elever. Spanskan Ă€r numera störst, men de senaste fem-sex Ă„ren har tyskan legat pĂ„ en stadig nivĂ„. PĂ„ vĂ„r skola har vi ju tvĂ„ klasser i varje Ă„rskurs och antalet elever i mina klasser brukar hĂ„lla sig mellan 16 och 24.

‒Det Ă€r ju inte obligatoriskt att lĂ€sa sprĂ„k, och det kan nog kĂ€nnas enkelt att ge upp de studierna nĂ€r det blir mer intensivt i skolan. Men om man orkar hĂ„lla i och lĂ€r sig tala ett extra sprĂ„k har man mycket igen i livet. Vad jag vet Ă€r Zofia StĂ„lforsskolans första tyskastipendiat, men förhoppningsvis blir hon inte den sista. Jag hoppas hon vill komma tillbaka till oss i höst och berĂ€tta för mina nya elever om hur hon hade det i Tyskland.

Zofia Majerczyk

Ålder: 16 Ă„r.

Bor: Eskilstuna.

GÄr: I musikklass 9K pÄ StÄlforsskolan, sjunger och spelar dragspel.

Gör i höst: LÀser samhÀllsprogrammet pÄ S:t Eskil samt HML; högre musiklinjen.

PÄ fritiden: GÄr pÄ artistiska show- och dansskolan The Pointe i Eskilstuna. Ska i sommar ocksÄ fjÀllvandra med ett gÀng kompisar, samt hinna med en svÀng till Polen.

Talar: Svenska, engelska, polska och tyska.

Vill jobba med: "NÄgot Ät lÀrarhÄllet tror jag, som musiklÀrare eller i ett sprÄk- eller SO-Àmne".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om