Alexandra Dahlström har mycket på gång. Hennes senaste kortfilm "Fågel Fenix" hade premiär på Stockholms filmfestival före jul. Nu går hon en manusutbildning, samtidigt som hon klipper sin första långfilm.
– Det är för tidigt att tala om den, men det är en punkig film om kvinnlig vänskap, och den har världens bästa musik, säger hon.
Att musiken är viktig är inte förvånande - Alexandra Dahlström är dj sedan många år och har regisserat musikvideor och kortfilmer. Hon väljer alltid musiken till sina filmer och har samarbetat med musiker som Andreas Kleerup och den tyske technokompositören Frank Wiedemann.
Vänskap är ett tema hon återkommer till, framför allt kvinnlig sådan.
– Det finns en rå urkraft i kvinnlig vänskap som jag tror att många människor inte har upptäckt, eftersom tjejer så ofta spelas ut mot varandra i olika situationer. I stället för att hitta styrkor hos varann så konkurrerar man, och jag tror att det gör oss väldigt ensamma.
Hon beskriver hur hon en gång släppte allt för att coacha en kompis inför antagningen till en skådespelarutbildning. Sedan fick hon själv tre huvudroller på en sommar, och befann sig på filminspelning i Rio när väninnan ringde upp och berättade att hon kommit in på utbildningen. Alexandra är övertygad om att händelserna hänger ihop.
– Ju mer man ger, desto mer får man, säger hon.
Hennes stora genombrott kom 1998 med Lukas Moodyssons långfilmsdebut "Fucking Åmål", som gjorde internationell succé och gav henne en Guldbagge. Alexandra blev dock snabbt trött på att förknippas med rollen hon spelat som 14-åring. Den extrema mediebevakningen fick henne att plugga hårdare.
– Skolan blev det roligaste jag visste av den enkla anledningen att det var så jag kunde slipa mina knivar. Jag visste att intellekt är starkare än yttre bekräftelse.
Filmsuccén öppnade också dörrar för roller i filmer som "Fröken Sverige", "Blondie" och konstnären Fia-Stina Sandlunds "Fröken Julie"-projekt. Nu har hon också hittat vänner och sammanhang som är trygga och ger kreativitet och glädje.
– Det har jag sökt efter hela livet. Jag var mycket mer för mig själv förut, säger hon.
Hon talar om bilden av framgång som snedvriden bland många unga, som tror att det handlar om galor, goodiebags och att ha "kändis" som ett yrke. I stället borde fokus ligga på glädjen i att åstadkomma något bra.
– Hittar man inte den glädjen är det ingen idé att hålla på. Min största insikt har varit att hårt arbete är det som leder fram till något väsentligt.
Malin Eijde/TT