Men rötterna har hon i Hedemora i Dalarna. Det var Ätta Är i grundskolan som gÀllde i bygden för Mary-Ann som Àr född i december 1951. Nian lÀste hon senare in pÄ Komvux.
â Jag började pĂ„ Södra Dalarnas Tidning som springflicka och bud redan som 14-Ă„ring. Mina förĂ€ldrar hade sen svĂ„rt att fĂ„ jobb, vi hade bekanta i Eskilstuna, sĂ„ nĂ€r jag var 18-19 Ă„r flyttade jag med dem hit.
Hur var det?
â Ja du, det var inte lĂ€tt att fĂ„ kontakt med Eskilstunaborna i början. Upplevde nog att mĂ„nga inte ville slĂ€ppa in nĂ„gon utifrĂ„n. Jag var kanske för pratig, social, skrattade mycket och sĂ„ avslöjades ju mitt dalmĂ„l . . .
SlÀkt kvar i Dalarna?
â Ja, mina syskon bland annat, sĂ„ jag Ă„ker dit dĂ„ och dĂ„.
Hur blir det att sluta jobba?
â JĂ€tteskönt.
Intressen?
â Inredning bland annat.
Innan Mary-Ann började pÄ Kuriren i Eskilstuna i september 1980, anstÀlld av faktor Arne Wennerholm, sÄ hann hon med ett antal Är pÄ socialkontorets kundtjÀnst, musikaffÀren Erik Nilsson, som lÀkarsekreterare pÄ lasarettet och i klÀdbutiken Blombergs kontor pÄ Köpmangatan.
â Det var pĂ„ den tiden det var lĂ€tt att fĂ„ jobb, bara att ringa runt och frĂ„ga.
PÄ Eskilstuna Kuriren började Mary-Ann pÄ inskrivningen, jobbade kvÀlls-skift, nÄgot som passade nÀr sönerna var smÄ. Som inskrivare skrev hon in alla annonstexter, redaktionella texter, allt till estniska tidningen respektive finska sidorna som ocksÄ gjordes i huset dÄ.
Du Àr en hejare pÄ maskinskrivning alltsÄ?
â Ja, och innan man började fick man komma och göra ett prov för att se om man höll mĂ„ttet.
Roligaste tiden pÄ Kuriren tycker Mary-Ann var nÀr hon jobbade med montering av annonser och text innan datoriseringen tog över de uppgifterna allt mer.
DĂ„ blev det prenumerationsavdelningen i stĂ€llet â i lokalerna dĂ€r butiken HemlĂ€ngtan Ă€r i dag. DĂ€r huserade Ă€ven Eskilstuna-Kurirens resetjĂ€nst. I början pĂ„ 90-talet gick det över i kundtjĂ€nst/kundservice och vĂ€xeln.
Du har varit Kurirens ansikte utÄt skulle man kunna sÀga?
â Ja. Och jag har verkligen gillat den rollen. BehĂ„llningen har varit kundkontakten, att försöka lösa problem av alla de slag med prenumerationer, privatannonser, biljettköp, Kurirenkortet och mycket annat. Jag har ocksĂ„ ryckt in pĂ„ redaktionerna i StrĂ€ngnĂ€s, Flen och tidigare Ă€ven Mariefred nĂ€r det behövts.
PĂ„ senare tid har det kanske varit lite svĂ„rare att sĂ€nda ut positiva signaler tycker Mary-Ann â som med sjĂ€l och hjĂ€rta gĂ„tt in för sitt arbete â eftersom mĂ„nga opponerar sig över begrĂ€nsade öppettider, dyrare prenumerationspriser, annonser och mĂ„nga andra förĂ€ndringar.
â Men det Ă€r bara de senaste fem Ă„ren.