Den tragiska nyheten om Lasse Norrmans oväntade död kom som en mycket obehaglig överraskning. Det var inte många veckor sedan vi satt tillsammans på det som kom att bli hans sista möte i Intresseföreningen Förstlingen II. Lasses engagemang i denna förening var stort och djupt. Han var en av dem som startade föreningen, han var en av dem som jobbade mest i föreningen och han lade också, tillsammans med sin hustru Birgit, ned mycket jobb i de styrelseuppdrag han hela tiden skötte. Det är förvisso många som jobbat med att förverkliga det fantastiska projekt, att bygga, bevara och förevisa en fullskalig originallik kopia av Sveriges första ånglok, men ingen har jobbat lika intensivt och uppoffrande som Lasse.
Projektet Förstlingen II startade redan i 90-talets början då man ville visa hur en av Sveriges industrihistorias hörnstenar såg ut och fungerade. Projektets Intresseförening byggde en fullskalig kopia på Theofron Munktells första lok och även ångmaskin, som blev Munktells start på en lång, lyckosam verksamhet och för Sverige en viktig del i dess utveckling till industrination. Ångkraften, järnvägen och massproduktionen blev viktiga ingredienser i utvecklingen under 1800-talets andra hälft.
Lasse var en av förgrundsgestalterna i förenings- och byggnadsarbetet. Han var med och byggde loket, han var kassör, sekreterare och skötte medlemsregistret över de månghundrade medlemmarna och samordnade alla visningar och körningar med loket. Alla manualer och tekniska skrifter som krävts för projektet hade inte gjorts utan Lasse. Ja, det finns fog att påstå att utan Lasses insatser hade inte projektet Förstlingen II kunnat genomföras. Lasse var kunnig, ordningssam och lätt att samarbeta med. Lasse och Birgit skötte föreningsträffar, souvenirförsäljning och mycket annat som fick föreningslivet att fungera.
I det som blev hans sista sammanträde planlade vi hans och föreningens stora dröm, att få ett järnvägsspår tillgängligt inom Munktellområdet i Eskilstunna för att kunna visa vår unika industrihistoria. Låt oss hoppas Lasse får sin dröm uppfylld.
Saknaden efter Lasse Norrman kommer att vara stor bland många tågvänner i Eskilstuna och i hela Sverige.
Styrelsen genom Roland Ärlebäck, sekr.
Intresseföreningen Förstlingen II