En vecka innan födelsedagen befinner sig Jean-Paul Wall i Etiopien för tredje gången i sitt liv. Första gången åkte han dit på vinst och förlust. Han visste inte vad han skulle göra där och han kände knappt någon. Sedan dess har det hänt massor, både vad gäller jobb och vänner. Den här gången är han där för att fira sin vän regissören Zelalem Woldemariam som gifte sig för ett år sedan.
Dessutom har deras kortfilm Adamt, som Jean-Paul Wall gjort musiken till, premiär.
— Den har gått jättebra och vunnit massor av priser i olika länder. Tanken är nu att vi ska göra en långfilm av den.
Du vistades i Etiopien vid samma tid som de svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson fängslades där. Har du några tankar kring det?
— Det jag känner är att rapporteringen i svenska medier är lite ensidig. Här bor nästan 100 miljoner människor, av olika slag. Deras kultur har funnits i tusentals år längre än vår. Därför blir det lite konstigt och svårt att komma hit och säga att det ska vara på ett annat sätt. Jag tycker att man måste förhålla sig lite ödmjukt till människorna här.
— Men självklart tycker jag inte att man ska sätta folk i fängelse för deras åsikters skull. Och jag tror på demokratin.
Jean-Paul Wall kan inte nog förklara hur glad han är över musiken som är den främsta orsaken till att han fått träffa så många människor i olika länder. I princip har musiken varit hans levebröd sedan han gick ut gymnasiet.
Till en början var han inriktad på att bli artist. I slutet av 1980-talet ingick han i popduon Surf Turf. Han har sjungit med Pernilla Wahlgren och körat bakom Tommy Nilsson.
Men sedan 2000-talet har det framför allt handlat om filmmusik. Bland annat har han komponerat musiken till de populära tv-serierna Graven, Medicinmannen, Kronprinsessan, Molanders - och nu senast Lasse Maja-filmerna. Han beskriver sitt arbete som en länk mellan avsändaren – regissören - och mottagaren - tittaren.
— Musiken är ett sätt att få fram budskapet, kan man säga.
Vad kanske inte alla vet är han även gjort den karakteristiska vinjetten till nyhetsprogrammet Uppdrag granskning.
— Det var ett jättestort arbete. Metoden gick ut på att vi skapade tre olika lager. Ett slags brus, en rytm och en melodi. Sedan finns det lager i lagren. Det gör att musiken går att använda på flera sätt. Det känns fantastiskt roligt att ha gjort den.
Lena Wreede/TT