Är man skådespelarbarn så är man. Johan Schildt tog sina första stapplande steg som tolvåring på Dramatens scen, och minns inte att han någonsin funderade över sitt yrkesval. Släkten kryllar av kulturarbetare; pappa Henrik Schildt och mamma Berit Gramer var skådespelare, liksom hans ingifta faster Annalisa Ericson. Brodern Peter Schildt är skådespelare och regissör och systersonen Malik Bendjelloul vann en Oscar för sin dokumentärregi förra året.
Själv började Johan jobba som scenarbetare efter gymnasiet. Han skaffade sig ingen formell utbildning, men genom sin bakgrund hade han både kontaktnät och hemmastaddhet i teatervärlden, och så småningom började han få roller i föreställningar. Med åren blev det mängder av farser och revyer, inte sällan tillsammans med vännen Adde Malmberg. Tillsammans har de gjort sketchhumor i "Söndagsöppet" på SVT och på scenen, och jobbat med farsens drottning Eva Rydberg.
Johan Schildt har också satt upp egna revyer på Södra teatern och Mosebacke etablissemang. Han trivs i rolighetsfacket där han hamnade som ett uppror i det lilla mot familjetraditionen. Det var inte alltid så lätt att hitta sin plats i teatervärlden när kollegerna bad honom "hälsa till pappa".
– Båda mina föräldrar var ju Dramatenskådisar. Det var kanske därför jag blev den här som inte spelade Macbeth utan som snubblade. Det blev min grej. Pappa var ju inte komiker.
Med åren har han skaffat sig fler och fler strängar på sin lyra Han producerar, regisserar, skriver och översätter, hjälper artister som Carola och Christer Sjögren med scenspråk och mellansnack inför turnéerna, och undervisar i musikal på Kulturamas vuxenutbildning i Stockholm.
Dessutom medverkar han gärna i reklamfilmer, och fick för några år sedan ett mejl från en forskare som berättade att Johan var den som skådespelat i flest reklamfilmer i Sverige.
– Det är ett slags utmaning, att förmedla ett uttryck på 25 sekunder. Det är på sätt och vis mycket enklare om man har flera timmar på sig på en scen.
Många ben att stå på ger fler möjligheter till jobb. Men det är också bra för motivationen att skifta mellan arbetsuppgifterna. Viktigast av allt är glädjen i mötet med människor.
– Idéer föds ofta ihop med andra. Det ensamma geniet är inte min stil riktigt, och det här att lida sig fram till konsten - det vete fan. Jag tror tvärtom. Är det något som har präglat mitt arbete så är det lusten.
Malin Eijde/TT