Trafikljusen i centrum ställer till problem

Krångliga korsningar och trafikljus överallt - våren 1968 var trafiksituationen i Eskilstunas centrum hett samtalsämne.

Eskilstuna-Kurirens läsare fick den 18 maj 1968 lära hur trafikljusen ska användas och hur bilisterna snabbare ska komma iväg vid grönt ljus.

Eskilstuna-Kurirens läsare fick den 18 maj 1968 lära hur trafikljusen ska användas och hur bilisterna snabbare ska komma iväg vid grönt ljus.

Foto: Ur arkivet

Eskilstuna kommun2019-10-16 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ur arkivet

Bilkön vid Fristadstorget är ständigt lång och bara tre till fyra bilar hinner över korsningen innan det blir rött igen. Och vid övergångsstället står fotgängare och trycker ihärdigt på knappen. För att hjälpa sina läsare tar Eskilstuna-Kuriren hjälp av trafikingenjör Kaj Ferdinandsson som tipsar om vilka regler som egentligen gäller. 

"Tryck på knappen - det lönar sig", uppmanar trafikingenjören. Men det räcker att trycka en gång, för om det lyser "Vänta" i det lilla skåpet på stolpen spelar det ingen roll om man fortsätter tryckandet. Vad vinner man då på att använda knappen undrar reportern. Jo, annars finns risken att man tvingas vänta i fler extraminuter.

Andra tips som läsaren får lära sig är att om man har börjat gå ut i gatan och det börjar lysa rött, så ska man inte stanna utan fortsätta att gå. Det är inget lagbrott och man hinner över för bilisterna får inte grönt ljus på en gång.

Bilisterna i Eskilstuna får omdömet att vara ovanligt söliga när det gäller att trycka på gaspedalen när det blir grönt: "I nio fall av tio sitter föraren och sover. När det blir grönt tittar han minst två gånger för att försäkra sig om att det verkligen har blivit grönt. Med blytunga fötter trampar han sedan ned kopplingen, lossar handbromsen, lägger i ettan och rullar makligt iväg." Om bilisterna reagerar lite snabbare skulle minst fem eller sex hinna över före det blir rött, skriver reportern.

1968 fanns det 15 signalkorsningar i Eskilstuna. Artikeln har skrivits i samarbete med Eskilskällan.