Bibben är en av bovarna i svenska alkoholdramat

Vinotekets vd Anders Signell tycker det är dags för konsumenterna att ompröva bag-in-box.

Vinotekets vd Anders Signell tycker det är dags för konsumenterna att ompröva bag-in-box.

Foto: Fredrik Sandberg (TT)

Insändare2024-03-08 20:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en tid då hälsa och hållbarhet står högt på agendan är det dags att omvärdera våra konsumtionsvanor, särskilt när det gäller alkohol. Majoriteten av svenskarna som dricker alkohol gör det över gränsen för riskbruk. Det visar en ny rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Det motsvarar 3,3 miljoner invånare.

En bov i dramat är bag-in-box-viner (BiB) som uppmanar till högre vinkonsumtion.

Som Sveriges största vinbutik på nätet har vi tagit ett aktivt beslut att inte sälja BiB. Det är givetvis en folkhälsofråga, men vi tror också på att prioritera kvalitet framför kvantitet.

Bag-in-Box viner bidrar till en onödig konsumtion av vin. Formatet, som ofta ses som prisvärt och bekvämt, leder till att konsumenterna köper och konsumerar mer vin än vad de annars skulle göra. Denna ökade tillgänglighet och volym distanserar oss från vinets ursprung, hantverk, och de kvaliteter som gör vin till en upplevelse snarare än bara en dryck.

Varje glas vin bör vara en reflektion av dess ursprung och skapare, något som ofta går förlorat med BiB-viner. Det är välkänt inom vinindustrin att BiB ofta inte håller samma kvalitetsstandard som vin på flaska. Även om det finns undantag, är det generella mönstret att BiB används för viner av lägre kvalitet.

Med Sverige som exempel, där en majoritet av alkoholkonsumerande individer har ett riskbruk enligt Socialstyrelsens nya riktlinjer, är det viktigare än någonsin att främja ansvarsfull konsumtion. Fakta talar sitt tydliga språk. Karolinska Institutet gjorde tillsammans med CAN en analys av 20 år med boxviner på Systembolaget. Studien visade att försäljningen av vin på Systembolaget ökade med cirka 40 procent, mycket tack vare BiB. Denna ökning motsvarar en extra konsumtion av cirka tre glas vin per månad per invånare över 15 år, direkt kopplat till BiB.

Priset och förpackningens praktiska storlek har utan tvekan bidragit till denna ökning. Intressant nog visar forskning att de som köper BiB tenderar att konsumera upp till 50 procent mer vin än de som köper flaskor, vilket pekar på en tydlig koppling mellan förpackningstyp och konsumtionsmönster. Det är en utveckling vi inte kan ignorera.

Som vinförsäljare på nätet har vi gjort ett medvetet val att inte sälja BiB-viner. Vårt mål är att uppmuntra en mer medveten och hållbar konsumtion av vin, där fokus ligger på kvalitet och uppskattning av vinets hantverk. Vi tror att genom att välja flaskvin framför BiB kan vi tillsammans bidra till en positiv förändring, både för vår hälsa och för miljön.

Det är dags för konsumenter att ompröva BiB och dess påverkan på våra dryckesvanor. Genom att välja kvalitet framför kvantitet, stödjer vi inte bara hållbar produktion utan även en mer ansvarsfull och njutbar konsumtion av vin.