Bilarna behövs men kostnaden ska pressas

Det pågår just nu en översyn av antalet bilar och bilmodeller, för att erbjuda bästa möjliga kommunala service till så låg kostnad som möjligt ...

Insändare2015-05-23 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till L O G, "Behöver kommunen alla bilar?" (21/5).

Flens kommun leasar och äger i dagsläget 104 fordon – personbilar och lätta lastbilar (räddningstjänstens utryckningsfordon ej medräknade). Fordonen finns i kommunens samtliga verksamheter – hemtjänst, hemsjukvård, socialpsykiatri, särskilda boenden, individ- och familjeomsorg, arbetsmarknads- och utbildningscentrum, barn- och utbildningsförvaltning, sotning, tekniska kontoret, fritidsenheten och kommunledningsförvaltningen. Kommunens stora geografiska yta kräver att fordonen placeras i kommunens olika tätorter.

Det pågår just nu en översyn av antalet bilar och bilmodeller, för att erbjuda bästa möjliga kommunala service till så låg kostnad som möjligt, som ett led i kommunens ständiga förbättringsarbete. Utgångspunkten för översynen är att medborgare och brukare skall vara trygga med att den kommunala service just de är i behov av kan utföras med omtanke, kvalitet och ansvar.

Niklas Witt
Kommunjurist, Flens kommun 

Läs mer om