Denna är i sin tur uppdelad i sju regioner inom vilka det finns stora regionala skillnader i topografi, näringsliv, befolkning, brottlighet och så vidare. Det är tänkt att Södermanlands län ska ingå i polisregion Öst tillsammans med Östergötlands och Jönköpings län. Syftet med reformen är att funktioner såsom ekonomi, inköp, lokaler, juridik, IT, kommunikation och myndighetsutveckling centraliseras till en ort inom de sju regionerna. Därigenom förväntar sig utredarna att man frigör resurser för det egentliga polisarbetet lokalt. Arbetet med reformen har pågått i det tysta. Någon debatt om arbetet och dess förslag har inte förts i tv, radio eller i de stora dagstidningarna. Däremot har reformen omnämnts och presenterats i lokalpressen, t ex Eskilstuna-Kuriren och på internet, där också en debatt pågår. Reformen är riskabel, då kommunikationen centraliseras till en avlägsen ort och betjänas av personal som, förutom sitt område, saknar en tydlig lokalkännedom. Detta kommer att skapa fördröjningar vid utryckningar i samband med brott och olyckor. Exempel på detta finns redan när det gäller SOS-alarm då bekämpningen av villabranden i Borsökna, en förort till Eskilstuna, nyligen fördröjdes på ett otillfredsställande sätt. Centraliseringen kan också medföra att mindre orter kommer att sakna polisnärvaro, då man i stället lägger resurserna på de större orterna. Detta befarar man i Kinda och Åtvidabergs kommuner i södra Östergötland. Då regionindelningen inte följer naturliga samarbetsgränser kan murar byggas upp mot intilliggande områden och regioner, vilket kan försvåra polisarbetet. Polisen i Eskilstuna har i dag ett bra samarbete med kollegorna i Västerås, vilket "extremistmålet" nyligen visat prov på. Ett annat exempel är sjöpolisen i Mälaren. Ett visst samarbete finns också mellan tingsrätterna i Södermanlands län och i södra Stockholms län, t ex "Södertäljemålet". Man ska här komma ihåg att Södermanlands län hör till Svea hovrätt medan Östergötland och Jönköpings län hör till Göta hovrätt, vilka i dag är de högsta regionala domstolsinstanserna för dessa län. Det är också tänkt att regionerna kommer att delas in i länspolisområden och troligen också i lokala polisområden, vilket ökar byråkratiseringen med en nivå. Även om jag använder polisregion Öst som exempel gäller ovanstående för hela landet. Trots att man tror att reformen kan medföra fördelar är risken uppenbar att den i stället får en motsatt verkan, vilket allvarligt kan hota vårt lands demokratiska rättstrygghet.
Ola Korsfeldt