Apropå artikeln om att Mälarsjukhuset är bäst i landet på att operera patienter inom vårdgarantin, det är ju superbra! Men hur mår personalen i den övriga verksamheten? Inte ett ord om att skeppet Mälarsjukhuset sjunker sakta neråt på grund av personalbrist, en personalpolitik som innebär att vi "på golvet" måste jobba snabbare, springa fortare och det med mindre resurser.
Vikariat tillsätts ej för medarbetare, fast det finns de som är intresserade av att arbeta, och vem sitter på den makten som medför att flera av mina kollegor känner stress och mår dåligt, blir sjukskrivna och arbetar mindre på grund av det dåliga klimatet? Jo, han som i artikeln menar på att vi ska ej jobba fortare (läs: Björn Persson, chef för Regions Sörmlands division kirurgi, reds. anm.).
Bra att det finns positiva saker, absolut, jag ger cred för det, men verksamheten på Mälarsjukhuset innebär ju inte bara operationsverksamheten. Patienter ska tas hand om innan och efter operation och när de får olyckliga komplikationer. Det verkar ej vara med i Björns värld.
Och bilden på verksamhetens enhetschefer med verksamhetsutvecklare, hur ofta tror ni de håller i en gipssåg och tar hand om patienterna? Ett hån mot oss som faktiskt springer fortare i korridorerna och försöker lösa bekymmer som hopar sig på grund av personalbrist och en försämrad arbetsmiljö!
Tillgängligheten för patienter blir försämrad, och vilka får ta emot utskällningar för det, tror ni? Inte är det Björn i alla fall.