När säkerhetsdirektören Claes Tingvall med sällskap säger att de "räddar liv" och "sparar miljön" håller de på att införa Europas lägsta hastigheter i Europas femte största land. Det är helt absurt och till viss del inte heller miljövänligt. Vi tar som exempel tätortshastigheten. Den överlägset vanligaste bashastigheten i tätort i Europa är 50 km/h och de flesta som inte har det har 60. Sverige vill sänka till 40 km/h. Med fel bil är 40 inte alls en miljövänlig hastighet. På en hel del bilar ligger 40 på gränsen mellan att man kan köra på fyran och att man måste växla ner. Min gamla bil hade till exempel mycket svårt för att köra på fyran i 40. Ofta fick man växla ner till trean och köra på höga varv. Hur miljövänligt är det? Att köra i för låg fart på stora säkra vägar kan innebära antingen irritation, trötthet eller omvänd fartblindhet (då man kör omotiverat långsamt för att man tror man kör fortare). När jag körde i Gnarp stötte jag på en jättelång 40-sträcka. Om det inte vore för att jag var så arg så hade jag somnat vid ratten. Jag kände att jag aldrig skulle komma fram. Det finns andra sätt att öka säkerheten. I Danmark (och på vissa håll i Sverige) ökar man säkerheten genom att bygga breda refuger där tätorten börjar. Det ger skärpt uppmärksamhet. Ett alternativ att fundera på. Kanske vi då kan behålla Europas vanligaste tätortshastighet. Sen kommer vi till landsvägarna. Vi har redan Europas lägsta bashastighet för landsväg, 70 km/h. Sverige vill slå ett häpnadsväckande rekord. Nämligen att sänka till 60 km/h. Jag kan gå med på att köra i 80 på smala vägar med mycket trafik men 60 som bashastighet, no way! 60 har dessutom samma växlingsproblem som 40. Inte undra på att vår hastighetsefterlevnad ligger så lågt som 46 procent och de nya hastigheterna har inte varit önskade i alla sammanhang. Ibland funderar jag på att sluta köra bil för att jag helt enkelt inte orkar med Trafikverkets fasoner. Så här skulle en realistisk hastighetstabell se ut. 50 km/h är bashastighet för tätort (30 och 40 förekommer vid behov). 80 km/h är bashastighet för landsväg. (70, 90 och 100 vid behov). 120 km/h är bashastighet för motorväg (110 vid behov). När det kommer till vägslitage har jag redan gjort min goda gärning genom att köra dubbfritt under vinter.
Jacob Kilström