I StrengnĂ€s Tidning den 6 januari 2022 lĂ€ste jag att; âDetta Ă„r 2022 kommer att bli digitaliseringens Ă„r" HjĂ€lp! HĂ€r sitter vi Ă€ldre med vĂ„r tvĂ€ttade hals och försöker klara teknikens alla kringelkrokar som vi tvingas att anvĂ€nda dagligdags. De av oss som har antika datorer fĂ„r beskedet att det nog Ă€r lĂ€ge att byta, men jag har inte rĂ„d.
Har jag vĂ€l lĂ„st in mej i systemet med bank-id och digitala fakturor sĂ„ sitter jag nog dĂ€r. Men autogirot och kontanterna funkar delvis Ă€nnu. Dock icke överlag. Pappersfakturan ska betalas inom 10â14 dagar med en dröjsmĂ„lsrĂ€nta pĂ„ cirka 11 procent.
Posten delar ut brev varannan dag frĂ„n februari 2022. Att posten oftast Ă€r försenad gĂ€ller inte som ursĂ€kt för överskridet betalningsdatum inför dröjsmĂ„lsrĂ€ntan? Ett ilsket exempel: Min faktura, utskriven och postad den 31 december 2021, damp ner i min brevlĂ„da den 6 januari 2022. Sista betalningsdatum var 10 januari 2022. Jag rĂ„kade vara hemma och gick till datorn. Utslagen! "Servern hittar inte adressenâ. AlltsĂ„ ingen betalningsmöjlighet under mellandagarna innan 10 januari. Vad min inkallade experthjĂ€lp kommer att föreslĂ„ vet jag: âKöp en ny dator. Kanske finns billiga kvar efter mellandagsreanâ.
Tror att larmnumret â1177â har blivit vĂ„r doktor, husgud och sĂ„ kallade hjĂ€lp i nöd. Det vill sĂ€ga för dem som hittar rĂ€tt instans och orkar vĂ€nta i telefonkön. Men för oss Ă€ldreĂ€ldre tillhör nog â1177â en av de tre punkterna i vĂ„r moderniserade Ă€ttestupa. Att alltid tvingas anvĂ€nda â1177â i akuta situationer kĂ€nns opersonligt, kallt och oerhört stressande. Med Ă„terkommande pandemier, digitaliseringshysteri, ensamhet med utfrysningen frĂ„n samhĂ€llets sida blir dessa tre punkter sammantaget vĂ„r nya Ă€ttestupa. Med andra ord, Ă„ter ett utmanande nytt Ă„r för oss Ă€ldreĂ€ldre. Men vi ger vĂ€l aldrig upp hoppet om bĂ€ttre tider?