För femtioelfte gången sjösätts ett projekt som ska höja Eskilstunas attraktivitet ute i världen. Ordet "förändra" har blivit alldeles för profant för dagens kommunikationsdirektörer så nu heter det "evolution". Allt enligt det gamla temat "Måla hästfan grön så springer han fortare". Det dyker också upp en liten tanke från H C Andersens saga "Kejsarens nya kläder". Gamle Darwin ler nog i sin himmel när han läser om att Eskilstuna tagit fram ett magasin som handlar om Eskilstunas evolutionslära.
Ett förvånande påstående från evolutionisterna är att "man skall visa att staden är mer än Parken Zoo, Kent och industrin". Det är ju dessa tre som är Eskilstunas mest kända fyrbåkar och deras gedigna kvalitet måste ytterligare profileras eller, för att visa att jag är med i matchen, bli mer evolutionistiska.
Vad aktörerna för platsvarumärket har glömt är att vi först måste stabilisera kommunen för oss som bor här. Vi måste kunna känna oss trygga med de inre egenskaperna. Denna trygghet uppnår vi om vi får ordning på utbildningen, sjukvården och arbetslösheten.
Tjusiga arenor för sport i all ära, men först måste vi öka resurserna till biblioteksverksamheten, med 600 000 besökare per år, få en konserthall som ger rättvisa åt vårt stora engagemang för körsång och musik. Musikskolan med dess positiva traditioner måste släppas fram innan vi ägnar oss åt mer arenabyggande. Pengar finns det eftersom marknadsföringen av platsvarumärket under tre år har budgeterats till 2,3 miljoner kronor.
Pengarna har visserligen skapat sysselsättning, eftersom arvode gått till undersökningar, workshops – vad det nu är för något – möten, fotografer och kommunikationsbyråer. I summan ligger skattepengar på en miljon kronor, vilket innebär att revisionsnämnden bör göra en stenhård uppföljning av detta evolutionsprojekt och dessutom kräva en regelbunden uppföljning av projektet så det inte hamnar i samma kyrkogård som många liknande projekt som startats upp i Eskilstuna genom åren.
Alf Karlman
Landsbygdspartiet oberoende Södermanland