Ett resecentrum i tiden

Strängnäs tar ett stort, grönt steg i rätt riktning.

Insändare2014-03-08 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Äntligen har besluten gått igenom för de planerade dubbelspåren och resecentrat. Stort bygge, tycker vissa, men glömmer då att i beräkningen ta med den potential detta innebär.

I dag är det lite drygt 800 personer bosatta i Strängnäs kommun som åker kollektivt. Inte bara tåg utan här räknas även buss in. Är detta då samtliga som pendlar? Långt ifrån! I dag har vi cirka 6 800 personer som varje dag pendlar ut från kommunen. Förutom dessa är det även cirka 2 400 som pendlar in.

Hur reser man då om det bara är 800 som reser kollektivt? Jo, de allra flesta pendlar med bil. I Sverige står vägtrafiken för en tredjedel av utsläppen av koldioxid. Koldioxid som är den gas som bidrar mest till växthuseffekten. Detta innebär att just Strängnäs kommun som geografiskt område har en stor del i koldioxidökningen i världen räknat per invånare. Om bara hälften av de som i dag åker bil byter den mot tåget har vi kommit långt.

Redan 2017 kommer vi att ha halvtimmestrafik, vilket jag är säker på kommer leda till att många fler väljer att åka kollektivt. Förutom det positiva gällande själva åkandet är planen kring själva resecentrat att hålla en hög miljöstandard. Dagvattnet ska tas omhand på plats, solens strålar ska tas tillvara genom solpaneler och det ska finnas möjlighet att ladda elbilen du använder för att ta dig till stationen om du bor utanför staden. För de många cyklisterna kommer det finnas låsbara inomhusgarage.

Det här är ett stort grönt steg i rätt riktning som Strängnäs kommun nu tar.

Terese Askerstedt (MP)

Kommunalråd

Läs mer om