Felsorterad post skapar bekymmer

InsÀndare2020-05-06 05:05
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den 16/4 kunde vi lĂ€sa om en dam som tvingades betala 50 öre för att fĂ„ ut sitt brev. Anledningen, enligt Postnord var för att mĂ„nga av oss felfrankerar. Okej, klart att rĂ€tt ska vara rĂ€tt. Men dĂ„ stĂ€ller jag frĂ„gan hur ska jag göra nĂ€r vi fĂ„r agera brevbĂ€rare? Jag/vi fĂ„r felsorterad post och stĂ€lls inför valet ska jag/vi ta en promenad eller skicka tillbaka till Postnord. Jag resonerar som att om jag fĂ„r andras post dĂ„ borde sannolikheten vara att andra fĂ„r min post och jag hoppas att de resonerar som jag och tar en promenad med posten till rĂ€tt adress. 

Att posten blir fördröjd kan Ă€ven orsaka onödiga straffavgifter, vem ska betala? Postnord Ă€r iallafall inte rĂ€dd för lite "badwill?" 

I en insĂ€ndare i mars efterlyste jag min post. Vad jag inte visste dĂ„ men som jag vet nu efter att ha fĂ„tt postleveransen sĂ„ fanns felsorterad post. Jag förklarade dröjsmĂ„let pĂ„ kuverten och promenerade sen runt och delade ut posten. Hur tycker Postnord att man ska agera? TĂ€nk tanken om det exempelvis hade varit fakturor/bilskatt? Jag öppnade inte sĂ„ jag har ingen aning om det fick konsekvenser för respektive brev. Var ska jag/vi skicka rĂ€kningen?