Den 16/4 kunde vi lÀsa om en dam som tvingades betala 50 öre för att fÄ ut sitt brev. Anledningen, enligt Postnord var för att mÄnga av oss felfrankerar. Okej, klart att rÀtt ska vara rÀtt. Men dÄ stÀller jag frÄgan hur ska jag göra nÀr vi fÄr agera brevbÀrare? Jag/vi fÄr felsorterad post och stÀlls inför valet ska jag/vi ta en promenad eller skicka tillbaka till Postnord. Jag resonerar som att om jag fÄr andras post dÄ borde sannolikheten vara att andra fÄr min post och jag hoppas att de resonerar som jag och tar en promenad med posten till rÀtt adress.
Att posten blir fördröjd kan Àven orsaka onödiga straffavgifter, vem ska betala? Postnord Àr iallafall inte rÀdd för lite "badwill?"
I en insÀndare i mars efterlyste jag min post. Vad jag inte visste dÄ men som jag vet nu efter att ha fÄtt postleveransen sÄ fanns felsorterad post. Jag förklarade dröjsmÄlet pÄ kuverten och promenerade sen runt och delade ut posten. Hur tycker Postnord att man ska agera? TÀnk tanken om det exempelvis hade varit fakturor/bilskatt? Jag öppnade inte sÄ jag har ingen aning om det fick konsekvenser för respektive brev. Var ska jag/vi skicka rÀkningen?