Fick ringa fem samtal – för att ändra en tid

Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

Foto: Malin Johansson

Insändare2025-04-04 20:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Eftersom Region Sörmland är så mån om att spara pengar, och bland annat har börjat ta betalt av handikappföreningar för badet på Mälarsjukhuset, så borde de vara måna om att även titta över sina egna rutiner för en effektivare hantering.

31 mars ringer jag till ortopedmottagningen för att ändra tid till röntgen av ett knä (det gick inte att göra det på 1177). Men ortopedmottagningen kan inte ta bort tiden, utan jag ska ringa röntgen, alternativt röntgens expedition.

Ringer röntgen, och de kan ta bort tiden men inte ge mig en ny. Eventuellt kan jag ringa till expeditionen för det, säger de.

Ringer röntgenexpeditionen, och de kan inte boka en ny tid för det kan bara ortopeden göra.

Ringer ortopeden igen och anger personnummer och får då svaret att jag redan har ett ärende.

Ringer växeln och ber att få bli kopplad direkt till ortopeden, då de inte kommer att se att jag vill ha kontakt igen då vi redan pratat för 15 minuter sedan.

Växeln kopplar direkt till ortopeden och jag ber att få en ny tid till röntgen, och damen på ortopeden säger att då ringer hon till röntgen och ber om en ny tid som sedan kan skickas till mig.

Jag kan inte motstå frestelsen att säga "vilka inpissade revir!", och det blir lite skratt i telefonen och nu väntar jag på en ny tid.

Sånt här tycker jag borde kunna lösas med ett enda samtal och inte i slutänden fem, för ett enda ärende.

Effektivare rutiner önskas!