Fixa värsta påfarten

Insändarskribenten menar att det går att åtgärda påfarten genom att förlägga den på det sätt som han  illustrerat med den gula streckade linjen i bilden.

Insändarskribenten menar att det går att åtgärda påfarten genom att förlägga den på det sätt som han illustrerat med den gula streckade linjen i bilden.

Foto: Skärmdump Google Maps

Insändare2019-08-28 05:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Eskilstuna finns det ett antal farliga trafiklösningar. En av de värsta är trafikplats Marielund med den mycket skarpt svängda påfarten från Västerleden (väg 230) till motorvägen E20 mot Stockholm.

I bilden som jag hämtat från Google Maps har jag kryssat över denna påfart med ett rött kors.

Under årens lopp har här skett ett mycket stort antal trafikolyckor då fordon som skall köra upp på motorvägen direkt råkat komma över i vänstra motorvägsfilen och då kolliderat med fordon i denna fil. Ibland har också fordon genom sitt plötsliga uppdykande på motorvägen skrämt förare som redan befinner sig där till att köra in i vajerräcket.

Förmodligen är denna påfart en av de mest kostsamma trafiklösningarna i Eskilstuna om man räknar på vad alla dessa olyckor kostar i form av skadade fordon, sjukvårdskostnader, förlorade arbetstimmar, reparation av vajerräcken samt kostnader för utryckning av polis, räddningsfordon och bärgare.

Dessa kostnader är vi till största delen alla med och betalar via försäkringar och skatter.

Det mänskliga lidandet när någon skadas får vi inte heller glömma. När en olycka inträffar på denna plats med dess vajerräcken så brukar också motorvägen blockeras helt under ganska lång tid innan bärgningen avslutats vilket också innebär indirekta kostnader för alla som drabbas av dessa störningar.

Vad jag förstår borde det vara en enkel sak att åtgärda påfarten genom att förlägga den på det sätt som jag illustrerat med den gula streckade linjen i bilden. Inga byggnader eller geografiska hinder finns för att göra en ”normal” och mjukt svängd påfart som minimerar risken för olyckor.

Håkan Mattsson, Eskilstuna

Läs mer om