Förslaget pÄ nytt reseavdraget Àr orÀttvist

Bor du utanför en centralort eller större stad dĂ€r det inte finns nĂ„gra andra valmöjligheter Ă€n att Ă„ka bil för de sex milen till och frĂ„n jobbet, sĂ„ kostar enbart drivmedlet 200–250 kronor per dag beroende pĂ„ bil- och brĂ€nsletyp, skriver Pia-Maria Johansson, ordförande, Landsbygdspartiet oberoende.

Bor du utanför en centralort eller större stad dĂ€r det inte finns nĂ„gra andra valmöjligheter Ă€n att Ă„ka bil för de sex milen till och frĂ„n jobbet, sĂ„ kostar enbart drivmedlet 200–250 kronor per dag beroende pĂ„ bil- och brĂ€nsletyp, skriver Pia-Maria Johansson, ordförande, Landsbygdspartiet oberoende.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

InsÀndare2022-03-27 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Socialdemokraterna föreslĂ„r ett nytt reseavdrag, som ska vara avstĂ„ndsbaserat och lika för alla, oavsett pĂ„ vilket sĂ€tt man transporterar sig mellan hemmet och arbetsplatsen.  Förslaget kan endast glĂ€dja dem som bor in stĂ€der/orter med vĂ€l utbyggd kollektivtrafik, men detta Ă€r vĂ€l meningen i valtider. Det Ă€r ju dĂ€r de stora vĂ€ljargrupperna bor.

Det Ă€r cirka sex mil mellan NynĂ€shamn och Stockholm och dĂ€r gĂ„r flera pendeltĂ„g i timmen. Ett mĂ„nadskort med SL kostar 970 kronor för vuxen. LuleÄ– Boden likasĂ„. Du fĂ„r naturligtvis Ă€ven Ă„ka kvĂ€llar och helger. Uppsala – Stockholm, eller Örebro lĂ€n kostar ytterligare knappt 500 kronor. 

Bor du utanför en centralort eller större stad dĂ€r det inte finns nĂ„gra andra valmöjligheter Ă€n att Ă„ka bil för de sex milen till och frĂ„n jobbet, sĂ„ kostar enbart drivmedlet 200–250 kronor per dag beroende pĂ„ bil- och brĂ€nsletyp. Vilket gör 4 000–5 000 kronor i mĂ„naden. Sen tillkommer skatt, försĂ€kring, underhĂ„ll och vĂ€rdeminskning. Allt detta slipper, den som kan Ă„ka kollektivt.

Det blir mera rÀttvist tycker S, om fler kan anvÀnda reseavdraget. Det tycker inte Landsbygdspartiet oberoende, Lpo. Vi tycker förslaget liknar beslutet med bidrag till elrÀkning. Först höjer man kostnaden genom ökad skatt, som slÄr mot delar av kollektivet som inte har valmöjligheter. DÀrefter delar man ut bidrag till kollektivet Àven de som inte drabbas av höjningarna.

Hur det slutliga förslaget blir, vet vi inte. Men vi vet att resonemanget Ă€r fullstĂ€ndigt ologiskt och osolidariskt. Vi vet att det finns mĂ„nga pĂ„ landsbygden, som mĂ„ste köra mer Ă€r sex mil till jobbet. Som mĂ„ste ha tvĂ„ bilar. Och vi vet att S inte skyr nĂ„gra medel för att locka vĂ€ljare och behĂ„lla regeringsmakten, trots allt tal om att ”hela Sverige skall leva”.