Socialdemokraterna föreslÄr ett nytt reseavdrag, som ska vara avstÄndsbaserat och lika för alla, oavsett pÄ vilket sÀtt man transporterar sig mellan hemmet och arbetsplatsen. Förslaget kan endast glÀdja dem som bor in stÀder/orter med vÀl utbyggd kollektivtrafik, men detta Àr vÀl meningen i valtider. Det Àr ju dÀr de stora vÀljargrupperna bor.
Det Ă€r cirka sex mil mellan NynĂ€shamn och Stockholm och dĂ€r gĂ„r flera pendeltĂ„g i timmen. Ett mĂ„nadskort med SL kostar 970 kronor för vuxen. LuleĂ„â Boden likasĂ„. Du fĂ„r naturligtvis Ă€ven Ă„ka kvĂ€llar och helger. Uppsala â Stockholm, eller Ărebro lĂ€n kostar ytterligare knappt 500 kronor.
Bor du utanför en centralort eller större stad dĂ€r det inte finns nĂ„gra andra valmöjligheter Ă€n att Ă„ka bil för de sex milen till och frĂ„n jobbet, sĂ„ kostar enbart drivmedlet 200â250 kronor per dag beroende pĂ„ bil- och brĂ€nsletyp. Vilket gör 4 000â5 000 kronor i mĂ„naden. Sen tillkommer skatt, försĂ€kring, underhĂ„ll och vĂ€rdeminskning. Allt detta slipper, den som kan Ă„ka kollektivt.
Det blir mera rÀttvist tycker S, om fler kan anvÀnda reseavdraget. Det tycker inte Landsbygdspartiet oberoende, Lpo. Vi tycker förslaget liknar beslutet med bidrag till elrÀkning. Först höjer man kostnaden genom ökad skatt, som slÄr mot delar av kollektivet som inte har valmöjligheter. DÀrefter delar man ut bidrag till kollektivet Àven de som inte drabbas av höjningarna.
Hur det slutliga förslaget blir, vet vi inte. Men vi vet att resonemanget Ă€r fullstĂ€ndigt ologiskt och osolidariskt. Vi vet att det finns mĂ„nga pĂ„ landsbygden, som mĂ„ste köra mer Ă€r sex mil till jobbet. Som mĂ„ste ha tvĂ„ bilar. Och vi vet att S inte skyr nĂ„gra medel för att locka vĂ€ljare och behĂ„lla regeringsmakten, trots allt tal om att âhela Sverige skall levaâ.