Gnäll mer på de usla Mälartågen!

Läggestabon Henrik Norling tycker att vi borde gnälla mer på tågen, inte mindre. Arkivbild.

Läggestabon Henrik Norling tycker att vi borde gnälla mer på tågen, inte mindre. Arkivbild.

Foto: Veronica Karlsson, Anna Hübsch

Insändare2024-03-23 11:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det klagas för mycket på försenade och inställda tåg, tycker signaturen BK (i en tidigare publicerad insändare, reds. anm.). Det är ett häpnadsväckande påstående. Om något borde vi klaga mer, helst i organiserad form på gator och torg.

Nästan alla kommuner i Sörmland är helt beroende av arbetspendling för att överleva. Tusentals Eskilstunabor och Strängnäsbor arbetar i Västerås, Södertälje och Stockholm. Om alla pendlare skulle flytta närmare jobbet skulle Sörmland avfolkas i rask takt. Därför måste tågen helt enkelt vara pålitliga.

Vi pendlare är luttrade, men de senaste månadernas totala haveri är raka motsatsen till pålitligt. Från Läggesta, där jag bor, till Stockholm var 60 procent av tågen i tid i januari. I snitt var en avgång per dag inställd. Ståplats är mer regel än undantag, och vid ett tillfälle blev ett tåg stående i skogen mellan Nykvarn och Södertälje då säkerhetsbromsar slagit till eftersom de överfulla vagnarna hade för hög vikt.

När Mälardalstrafik aviserade att de skulle köpa in egna tåg och ta upp regionaltågskampen med utskällda SJ tändes ett hopp hos många. Tyvärr sjabblades chansen till något bättre snabbt bort när driften såldes ut till lägstbjudande, vilket visade sig vara om möjligt än mer utskällda MTR.

Nu är det upp till bevis för Transdev, som snart tar över trafiken. De har en lång uppförsbacke framför sig innan pendlarnas förtroende kan vinnas åter. Till dess: gnäll mer!