I Norge finns i dag drygt 20 000 elbilar; under årets första kvartal var superelbilen Tesla S den mest sålda. I Sverige rullar runt 6 400 elbilar; prognosen för 2014 ligger på blyga 8 500.
Mitt i centrala Oslo, som Akers Brygge, kan du parkera och samtidigt ladda elbilen – gratis. I Stockholm finns ett 100-tal laddplatser. I exempelvis "klimatvänliga" Hammarby Sjöstad finns bara tre. Den norskregisterade elbilen är undantagen avgifter och trängselskatt och köer, genom att glida fram i bussfilen. Med sådana förmåner är det inte undra på att försäljningen skjutit fart.
Den förra Stoltenbergregeringen gav ett 40-procentigt bidrag till investeringar i snabbladdningsstationer, men den nuvarande högerpopulistiska Solbergregeringen har inte direkt dragit ned på stödet. Att jämföra med förra alliansregeringens 40 000 kronor i elbilsbidrag, den statliga supermiljöbilspremien, ett slags engångssubvention som uppenbarligen inte lockat tillräckligt många svenska bilister att gå från fossilt till förnyelsebart bränsle.
IPCC:s klimatrapport talar sitt tydliga språk: åtgärder krävs nu! Sverige har för första gången fått en miljöpartist som miljöminister. ElBil2020 arbetar inom ramen för riksdagens mål om en fossiloberoende transportsektor år 2030. I Göteborg sker den 6 november ett Power Circle Summit: "Strategiska vägval för framtidens hållbara energimarknad."Kanske kan dessa faktorer råda bot på den nuvarande utvecklingen att Norge drar ifrån i både skidspåren och den fossilfria bilfilen?
Rikard Rehnbergh
klimatengagerad