Hur stor den andelen är vet man inte, på grund av att det i dag inte finns någon statistik om äldre bilförares trafikseende och olycksbenägenhet i trafiken.
I tidningen (141117) läste vi om vikande synförmåga hos äldre personer. Oftast är det så att personerna inte är observanta på den gradvisa försämringen av sin egen synförmåga. Saken då, olycksbenägenheten i trafiksammanhang kan ha en betydande omfattning.
Synförmågan hos äldre personer varierar. I en viss ålder, exempelvis cirka 60 år, kan den minska, hur mycket vet man inte, forskning i området saknas. I undertecknads egen forskning på lekmannanivå har jag funnit följande orsaker till äldre förares mindre förmåga i att inhämta yttre information i trafiksammanhang. Det beror ofta på följande.
Vi har två typer av synceller, tappar och stavar. Antalet tappar är sju miljoner i vardera ögat. Det har mest att göra med direktseende, det vill säga smalt seende. Stavarna är betydligt fler, 130 miljoner har vi i båda ögonen. Deras uppgift har med periferiseendet att göra. I ökad ålder har det visat sig att stavarnas antal minskas betydligt, det vill säga att vi ser smalare. Det kan också vara en förklaring till varför äldre personer råkar ut för så kallade fallolyckor. Balanssinnet påverkas negativt, kanske därför rollatorn har blivit ett hjälpmedel. En annan sak som också påverkar stavarnas periferiseende är ett visst intag av alkohol, den saken orsakar en mycket vinglig gångart, med mera.
I dag finns det politiska motiv mot att införa obligatorisk synundersökning på äldre bilförare. Orsaken till det är att äldre personer inte kan klara sig utan bilen. Sanningen är dessvärre att politikerna är rädda för att tappa röster, alltså så illa är det att inget politiskt parti törs fatta det beslutet, tyvärr.
Avslutningsvis vill jag rikta ett påpekande till bilförare och yrkesförare, att hålla behörigt avstånd till framförvarande fordon. I hastigheter 90 kilometer i timmen och över är det inte så särskilt smart att hålla ett avstånd av cirka någon billängd till annan trafik. Om de behöver bromsa av någon anledning, vilt med mera. Situationen kan utmynna i en trafikolycka som har stora följdverkningar. Ett tips, i hastigheter omkring cirka 90 kilometer i timmen, håll ett avstånd till framförvarande trafik där ni inte kan se vad som står på framförvarandes registreringsskylt.
När förare har alltför kort avstånd uppstår en annan negativ sak, med fokus på bilen framför tappar föraren periferiseendet, det vill säga att helhetsperspektivet är i samma nivå som för äldre förare.
Sten Juhl
Sparreholm