LÀromedelsbrist hotar jÀmlikheten

I LÀromedelsundersökningen 2021 uppgav 57 procent av skolorna i Sörmland att de inte har lÀromedel till samtliga elever.

I LÀromedelsundersökningen 2021 uppgav 57 procent av skolorna i Sörmland att de inte har lÀromedel till samtliga elever.

Foto: Alexander Olivera/TT

InsÀndare2022-01-03 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sverige Ă€r sĂ€mst av alla nordiska lĂ€nder pĂ„ att skapa en likvĂ€rdig skola – det visar den senaste PISA-undersökningen. En av förklaringarna Ă€r bristen pĂ„ uppdaterade, objektiva och tillgĂ€ngliga lĂ€romedel. 

För att förbÀttra situationen sjösatte regeringen hösten 2019 LÀromedelsutredningen. Men nÀr utredningen efter tvÄ Är presenterade sitt slutbetÀnkande i augusti 2021 saknades fortfarande en analys av hur mÄnga skolor som faktiskt saknar lÀromedel.

DÀrför har vi skapat LÀromedelsundersökningen, en kartlÀggning dÀr NE frÄgat landets grund-, sÀr- och gymnasieskolor om kvalitet och tillgÄng till lÀromedel. GlÀdjande nog Àr 9 av 10 skolor nöjda med kvaliteten pÄ lÀromedel i Sverige. Men dÀr slutar ocksÄ de positiva nyheterna.

I LÀromedelsundersökningen 2021 uppger 12 av 21 skolor i Sörmland, 57 procent, att de inte har lÀromedel till samtliga elever. I Sverige som helhet svarade 276 av 538 skolor, 51 procent, att de inte har lÀromedel till samtliga elever. Elevers rÀtt till utbildning av hög kvalitet ska inte avgöras av vilken kommun de bor i, vilken skola de gÄr i eller vilka Àmnen de lÀser. För att alla elever ska fÄ en likvÀrdig tillgÄng till kompletta lÀromedel anser vi att följande bör ske:

NE ser det som en sjÀlvklarhet att lÀrare ska ha inflytande över inköpen av lÀromedel. DÀremot utgör det ingen garant för likvÀrdighet och riskerar att bli personberoende. Ett sÀtt att garantera ett grundutbud av lÀromedel i alla Àmnen Àr att tillÀmpa en central styrning av inköpen, dÀr rektorer och lÀrare ges stort inflytande i processen.

TillgÄngen pÄ lÀromedel bör mÀtas i hur mÄnga elever som faktiskt nÄs. Att, som vissa föresprÄkar, mÀta tillgÄngen utifrÄn inköpsutgifter riskerar att vÀrdera dyra och tryckta lÀromedel högre, oberoende av innehÄll och rÀckvidd.

Skolors lÀromedel bör utvÀrderas och kvalitetssÀkras löpande i en nyinstiftad lÀromedelsnÀmnd. Den bör ta fram kvalitetskriterier för lÀromedel, ansvara för löpande kontroll samt tydliggöra nÀr ett icke reviderat lÀromedel har passerat sitt bÀst före-datum.