Det har gÄtt lite drygt tre Är sedan jag och min fru hade pluggat klart, fÄtt jobb, och sparat ihop nog till insatsen för att köpa ett litet, litet hus strax utanför StrÀngnÀs och flytta dit. Vi hade dessförinnan flyttat mellan lÀgenheter i olika förorter och stadsdelar av Stockholm.
Sedan vi trÀffades i tonÄren har vi Är för Är fallit alltmer för Sörmland, sett pÄ varandra nÀr vi varit pÄ semestrar ute i detta underbara landskap och sagt att "det Àr hÀr vi mÄste leva!", och lÀngtat till att kunna flytta ut frÄn storstan. Nu nÀr vi kunnat förverkliga drömmen kommer vi, fastÀn tre Är gÄtt och saker blivit till vanor, fortfarande dÄ och dÄ pÄ oss sjÀlva och utbrister som för att nypa oss i armen, "vi bor hÀr!"
VĂ„ra jobb ligger dock, som för mĂ„nga andra som bor i Sörmland, i Stockholm. Vi visste sĂ„klart redan innan husköpet att pendlingen skulle bli utmanande â Ă„tminstone lĂ€ngre â men har bĂ„da nĂ„got flexibla jobb och behöver inte vara pĂ„ plats mer Ă€n hĂ€lften av arbetstiden. En lyx som vi Ă€r tacksamma för, och medvetna om att lĂ„ngt frĂ„n alla Ă„tnjuter. Just hur utmanande pendlingen skulle komma att bli kunde vi dock inte förutse.
Vi flyttade hit strax före tÄgkaoset 2021, nÀr SJ gjorde ett systembyte som ledde till otaliga problem, som de sedan lÀmnade över till MTR. DÀrefter kom lokförarbrist att spÀ pÄ problematiken, och den vintern blev ingen rolig historia. Det kÀndes dock som att det blev lite bÀttre under 2022, och vi pustade ut, som om vi överlevt prövningen.
Men det slutade ju sÄklart inte dÀr. Det Àr vÀl ingen som undvikit de Äterkommande rubrikerna om diverse problem i tÄgtrafiken de senaste Ären, och MTR fick avbryta sitt uppdrag och lÀmna över till Transdev, som Àn sÄ lÀnge bara haft sommaren pÄ sig att komma igÄng. SÄ snart arbetspendlingen kommit igÄng igen den senaste mÄnaden har dock samma gamla problem Àven de Äterkommit. Min fru uppskattar att var tredje tÄgresa hon gjorde i augusti var försenad med minst 20 minuter.
Jag lÀste hÀromdagen om hur just MÀlartÄg har sÀrskilt lÄg punktlighet pÄ strÀckan Stockholm-Uppsala jÀmfört med andra aktörer, Àven om SJ nu beslutat att sluta köra dÀr. Det Àr ocksÄ just MÀlartÄgen Stockholm-Uppsala som trafikerar strÀckan StrÀngnÀs-Stockholm, sÄ vi Àr vÀl medvetna om den lÄga punktligheten som varit pÄ sistone (och frÄn StrÀngnÀs in till storstan finns inga alternativ till MÀlartÄg). Jag började i veckan som var föra anteckningar pÄ punktligheten med mina resor, som brukar gÀlla avgÄngar under tiderna 6-8 pÄ morgonen och 16-18 pÄ eftermiddagen (alltsÄ rusningstid). Resultatet Àr Àn sÄ lÀnge 82 minuters försening pÄ sex resor; inget av tÄgen ankom enligt tidtabell.
Vi har ju, Àven om det inte borde behövas, lÀrt oss leva med detta vid det hÀr laget. DÄ har vi som sagt flexibla arbeten och Àr dessutom barnfria. Med den frustration och vardagskomplikation detta skapar hos oss kan jag knappt förestÀlla mig hur det mÄste vara för en barnfamilj dÀr förÀldrarna har mer fasta arbetstider. Och jobben Àr ju i stor grad koncentrerade till Stockholm, sÄ alternativet Àr att flytta. Man undrar hur smÄstÀderna utanför storstan ska överleva nÀr fler menar att de mÄste flytta nÀrmare jobben i Stockholm.
Jag menar alltsĂ„ att jag och min fru kommer undan ganska lindrigt jĂ€mfört med mĂ„nga andra â tills i dag. Min fyra Ă„r gamla telefon fĂ„r inte lĂ€ngre nĂ„gra sĂ€kerhetsuppdateringar, sĂ„ jag skaffade en nyare modell som dock har samma operativsystem. Efter att ha gĂ„tt igenom och fixat med varenda app och instĂ€llning skulle jag starta Movingo-appen och flytta över min biljett. Movingo-loggan visas pĂ„ blĂ„ bakgrund, och sen hĂ€nder âŠinget mer.
Jag chattar med MĂ€lartĂ„gs kundservice, som menar att det Ă€r ett kĂ€nt problem utan prognos för nĂ„gon Ă„tgĂ€rd, att Android "inte stöds fullt ut". I appens recensioner â med snittbetyg ett komma tvĂ„ av fem stjĂ€rnor â pĂ„pekar otaliga anvĂ€ndare att de har samma problem pĂ„ frĂ€mst nyare Android-telefoner. NĂ„gon menar att det har varit ett problem sedan förra hösten. NĂ„gon har sparat sin gamla telefon bara för att ha som Movingo-telefon.
KundtjĂ€nst rekommenderar att anvĂ€nda SJ-appen för att köpa en periodbiljett i nya telefonen â dĂ€r finns inte 5/30-biljetten jag brukar kombinera med att lĂ„na fruns periodbiljett nĂ€r hon jobbar hemma, och det gĂ„r inte att lĂ„na biljetter om man anvĂ€nder SJ-appen. Att börja med periodbiljett skulle för mitt resande kosta 1 500 kronor mer varje mĂ„nad jĂ€mfört med om Movingo-appen bara fungerade som förvĂ€ntat.
Vad Àr det som hÀnder med MÀlartÄg?
Vad Àr det som hÀnder med jÀrnvÀgen och kollektivtrafiken i stort?
Varför verkar ingenting fungera som det ska?
Vem Àr det som har ansvar?
Ăr det nĂ„gon som ens anser sig ta ansvar? I sĂ„ fall, vad Ă€r det som gör att de misslyckas Ă€ndĂ„?
Vi pluggade hÄrt i mÄnga Är, vi skaffade jobb i vÄrd och utbildning dÀr vi hoppas bidra till samhÀllet och vÄra medmÀnniskor, och vi lyckades skrapa ihop till drömmen om ett enkelt liv i ett litet hus en relativt kort bit utanför storstan. Och nu Àr det som om mattan rycks under oss.
Vi har uthÀrdat problemen i tre Är Àn sÄ lÀnge. Vi kommer uthÀrda Àven app-problemet som nu tillkommit. Andra har dock redan gett upp. FrÄgan Àr hur lÀnge till man stÄr ut, och vad som dÄ hÀnder med Stockholmsregionen i stort.
Vi ska göra vÄrt yttersta för att hÄlla modet uppe. Vi förvÀntar oss att MÀlartÄg och Transdev gör sitt yttersta för att erbjuda en fungerande kollektivtrafik. Ni kan börja med att fixa Android-appen.