Gamla Posten försvann och ersattes av en ny organisation, Postnord.
Det gäller att hitta ett klatschigt varumärke och därför målar man om postbilarna, från gult till blått. Är det sådana förändringar som utgör verksamhetens nya varumärke? På vilket sätt påverkas kärnverksamheten av de nya vindar som blåser? Det jag hittills har sett imponerar föga.
Vi som bor i Östra Stadsskogen i Strängnäs fick ett meddelande i brevlådan. Från den 4 april 2016 får vi ett nytt postombud "… där du kan hämta dina värdeförsändelser som brevpostförskott och rekommenderade brev. Det nya ombudet är Willys, Solberga Handelsväg, 645 47 Strängnäs".
Ord och inga visor, således. För att komma i åtnjutande av denna service får jag sätta mig i bilen och åka ganska precis fem kilometer, jag som bor på gångavstånd från centralortens kärna. Det fanns en avsikt med att vi bosatte oss på denna plats för tio år sedan: Närheten till service, det mesta inom gångavstånd. Vi hade länge, och har fortfarande, möjlighet att hämta paket på bensinmacken OKQ8 och det fungerar bra. Dit är det en knapp kilometer och detta kan väl anses acceptabelt i en tätort.
Menar Postnord på fullt allvar att vi som bor i Stadsskogen skall ta oss till Solberga varje gång det kommer en värdeförsändelse? Det innebär en mils bilkörning fram och tillbaka och tidsåtgången blir totalt över en halvtimme! Detta är ingen god samhällsplanering. Det genererar bara onödig biltrafik – kollektivtrafiken fungerar ju inte som den borde, men det verkar ju inte vettigt att lägga ned en timme på bussresor heller. Varför inte låta OKQ8 ta över hela vår posthantering som det var för några år sedan? Låt oss även fortsättningsvis få vår service i eller nära stadskärnan. Vi lever verkligen inte i en glesbygd, där kundunderlaget minskar.
Som gammal samhällsbyggare har jag svårt att acceptera när allmänna samhällsserviceorgan kastar problemen i knät på medborgarna på detta sätt. Vad säger våra politiker och kommunala tjänstemän om Postnords agerande? Hur många andra postkunder drabbas? Det är dags att sätta ned foten!
Visserligen har samhällsmedborgaren i mångt och mycket reducerats till konsument, men tyvärr finns få alternativ i vissa halvmonopoliserade branscher för att vi "kunder" skall kunna rösta med fötterna.
Stig Svallhammar
Fil dr och geograf