Reseavdraget utnyttjas frÀmst av boende i storstÀderna

Vad tidigare studier frÄn Trafikanalys visat Àr dock att det inte Àr boende pÄ landsbygden som drar mest nytta av reseavdraget utan de med hög marginalskatt och boende i storstÀdernas ytteromrÄden, skriver Erik Ehrnholm.

Vad tidigare studier frÄn Trafikanalys visat Àr dock att det inte Àr boende pÄ landsbygden som drar mest nytta av reseavdraget utan de med hög marginalskatt och boende i storstÀdernas ytteromrÄden, skriver Erik Ehrnholm.

Foto: Janerik Henriksson/TT

InsÀndare2022-12-08 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Replik till Erik Bengtzboes debattartikel den 2 december

Bilen som fÀrdmedel fyller en vital funktion för att lösa vanliga mÀnniskors logistik, sÄvÀl inom som utanför storstadsomrÄden dÀr avstÄnd och tid kopplat till vardagens bestyr som gör det problematiskt att lösa sina resor pÄ andra sÀtt, och lÀr fortsÀtta göra det Àven i framtiden.

Det fÀrdmedelsneutrala förslaget om skattereduktion var inte utan brister. Att alla skulle vara berÀttigade samma skattereduktion oavsett fÀrdmedel och dÀrmed kostnad var inte realistiskt. Det hade dock kunnat lösas med att justera ersÀttningsnivÄerna utifrÄn vilket fortskaffningsmedel personen i frÄga valde att fÀrdas med.

En tredjedel av Sveriges vÀxthusgasutslÀpp kommer frÄn transportsektorn, samtidigt som vi Àr i en brinnande klimatkris. Jag tycker inte vi behöver tala om förtÀckta klimatÄtgÀrder eller separera arbetsmarknad och klimat. Dessa samspelar med varandra och vi bör kunna lÄta klimatpÄverkan vara en faktor nÀr vi talar om hur vi reser och hur vi kan frÀmja ett kollektivt och miljövÀnligt resande dÀr det Àr möjligt, utan att det spekuleras i verklig agenda.

Du vill underlÀtta för fler att arbeta lÀngre frÄn bostaden. Vad tidigare studier frÄn Trafikanalys visat Àr dock att det inte Àr boende pÄ landsbygden som drar mest nytta av reseavdraget utan de med hög marginalskatt och boende i storstÀdernas ytteromrÄden. De i glesbygdskommuner som anvÀnder bilavdrag pendlar i regel kortare strÀckor Àn de i storstÀdernas ytteromrÄden, vilka dessutom försvinnande fÄ till antalet. Att tÀcka hela resekostnaden över hela brÀdet hade dÀrför till största del belastat skattekollektivet för att ersÀtta storstadspendlare med en redan fullt fungerande kollektivtrafik.

Det Ă€r inte alls omöjligt att full resetĂ€ckning hade fĂ„tt personen i Ånge att ta jobbet i Sundsvall och att dĂ„ kunna motivera det som en positiv Ă„tgĂ€rd ur ett arbetsmarknadsperspektiv. Jag Ă€r inte lika sĂ€ker pĂ„ att gemene man ger samma bifall nĂ€r lejonparten av ersĂ€ttningen hamnar hos mĂ€nniskor som bilpendlar mellan Sollentuna och Huddinge.