Ove B. Bengtsson ber i en insändare att få svar på några frågor om e-handeln för hemtjänstbrukare (13/3).
Ett pilotprojekt med e-handel har genomförts i två hemtjänstområden där såväl brukare som personal var mycket nöjda, och därför införs nu e-handeln för samtliga brukare.
Den största vinsten för brukarna är att de får tillgång till ett stort sortiment av varor oavsett var de bor. De kommer också att till exempel kunna beställa skrymmande och tunga varor som drickabackar och storpack hushållspapper, något som hemtjänstpersonalen tidigare inte har haft möjlighet att handla. När kontanthanteringen försvinner blir det också säkrare för såväl brukare som medarbetare. Betalning kan ske med Medmera-kort, bankkort eller med faktura.
Vid E-handel lämnar brukaren sin inköpslapp till hemtjänstpersonalen precis som vanligt. Hemtjänstpersonalen gör beställningen digitalt i hemtjänstens lokal och Samhall levererar varorna hem till brukaren. Hemtjänsten betalar leveranskostnaden, brukarna betalar för varorna.
Vi kommer att göra allt vi kan för att övergången ska gå på ett smidigt sätt.
Marie Holmberg
Områdeschef ordinärt boende/hemtjänst