I tvĂ„ insĂ€ndare har Lars Larsson och Jan Rudengren frĂ„n âStrĂ€ngnĂ€s ekonomiska rĂ„dâ kommit med svepande, okunnig och i sak felaktig kritik mot StrĂ€ngnĂ€s kommuns utbildningskontor. Detta trots att bĂ„da herrarna frĂ„n sina politiska positioner haft full insyn i processen kring skolutvecklingsprogrammet Skola 2023 och borde veta bĂ€ttre.
VÄra skolor har med stöd av bÄde skolverket och akademin gjort en djupanalys av sina problem, orsaker till problemen och utifrÄn det format insatser att lösa dessa.
Syftet med skolutvecklingsprogrammet Àr att stÀrka organisationens förmÄga att möta vÄra utmaningar. Sedan det pÄbörjades har vi infört en ny skolstruktur i grundskolan, en viktig faktor för att skapa en inkluderande lÀrmiljö i vÄra skolor. Vi arbetar med att öka vÄr attraktivitet som arbetsgivare och stÀrka vÄrt systematiska arbetsmiljöarbete. Det börjar bÀra frukt i form av lÀgre sjuktal.
Vi har byggt en utvecklingsorganisation med bland annat förstelÀrare. Vi jobbar medvetet med kulturen i vÄr organisation, under parollen: Vi gör varandra bÀttre.
Det hÀr Àr stora och komplexa frÄgor. Det kommer att ta tid att gÄ i mÄl med var och en av dem. Men jag kan se att det förs ett helt annat samtal pÄ vÄra skolor nu Àn tidigare om vÄra utmaningar och hur vi tar oss an dem. För mig Àr det ett tecken pÄ att skolutvecklingsprogrammet har börjat verka.
Det saknar inte alls, som skribenterna pÄstÄr, mÄl och handlingsplan. Det saknas inte leverans och inte heller avstÀmningar. Skribenternas partivÀnner i utbildningsnÀmnden har till exempel fÄtt information i frÄgan löpande fyra gÄnger om Äret.
Herrarna Larsson och Rudengren har ocksĂ„ antytt att högste ansvarig tjĂ€nsteman borde befrias frĂ„n sitt uppdrag. Det Ă€r minst sagt magstarkt att basera ett sĂ„dant utfall pĂ„ ren okunskap â eller ointresse att ta till sig av information i frĂ„gan.