Satte frallan i halsen nÀr jag hörde ministerns ord

SAS-plan pÄ Terminal 5 pÄ Arlanda flygplats.

SAS-plan pÄ Terminal 5 pÄ Arlanda flygplats.

Foto: Henrik Montgomery (TT)

InsÀndare2025-01-02 06:02
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag vill rikta ett stort tack till alla kommuner, företag, myndigheter och invĂ„nare som valt att dra ner pĂ„ sina flygresor! Regionala flygplatser har förlorat hĂ€lften av sina passagerare pĂ„ fyra Ă„r. Detta Ă€r att ta ansvar i en tid nĂ€r vi rör oss mot tre graders global uppvĂ€rmning. 

Regeringens nationella expertrÄd för klimatanpassning visar att elva procent av alla byggnader i Sverige Àr utsatta för klimatrisker. NÀra en miljon byggnader finns i omrÄden som riskerar att utsÀttas för erosion, ras, skred eller översvÀmning frÄn havet eller sjöar och vattendrag.

SĂ„ dĂ€rför Ă€r jag nog inte ensam om att sĂ€tta frukostfrallan i halsen nĂ€r jag hör infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) uppmuntra kommuner att anta en mer flygvĂ€nlig resepolicy för sina anstĂ€llda. Jag vill pĂ„minna Carlsson om att Europa hade 47 000 vĂ€rmerelaterade dödsfall ifjol och att allt fler mĂ€nniskor i vĂ€rlden dör av extrema vĂ€derhĂ€ndelser. Redan vid 1,3 graders global uppvĂ€rmning kostar klimatförĂ€ndringarna varje Ă„r minst 1 450 miljarder kronor.

I stĂ€llet för att öka utslĂ€ppen borde regeringen ta emot nĂ€tverket Klimatkommunernas utstrĂ€ckta hand för en effektiv lokal klimatpolitik. De föreslĂ„r ett avtal mellan stat och kommun om hĂ„llbara transporter, öronmĂ€rkt finansiering för gĂ„ng och cykling, storsatsning pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen, hĂ„llbar jobbpendling genom ett nytt reseavdrag och att kommunerna ska fĂ„ reglera parkeringen.

AlltsÄ fem konkreta ÄtgÀrder som skulle pÄskynda omstÀllningen och som bland annat kan finansieras genom att sluta subventionera flyget och lÄta det stÄ för sina egna klimat- och miljökostnader.

NÀr tar du, Andreas Carlsson, Klimatkommunernas utstrÀckta hand?