Vi har husvagn så förutom vanlig blandad körning med knappt två mil/dag t o fr. arbetet så är ca 300 mil/år med vår husvagn (1200 kg). Vid 16204 mil hade vi tankat 70 l bensin och 17 866 l E85. Omräknat med hänsyn till den högre inblandningen av bensin vintertid blir då snittförbrukningen av fossilt bränsle strax under 2 dl/mil. En extra skatt på fossila bränslen motsvarande 10 kr per liter skulle då innebära en ökad månadskostnad med ca 320 kronor vilket jag tycker är ganska rimligt. Ett större problem i sammanhanget är nog i stället att regelverket för miljöklassning tidigare ändrats så att bilar nu blir miljöklassade trots en i praktiken betydligt högre förbrukning av fossilt bränsle. I en artikel i Dagens Industri 19/6 konstaterade Håkan Matsson att det ordnats så vi backar med ändan mot framtidsmålet en fossiloberoende fordonsflotta. Den bästa framåtsyftande åtgärden är enligt min mening inte en alltför stor extra skatt utan en ändring av regelverket så att miljöbilsklassning görs utifrån verklig förbrukning av fossilt bränsle. Väljer man den enklare vägen att utgå från officiell förbrukning enligt bränsledeklarationen och som exempel sätter gränsen för miljöklassificering vid en förbrukning mindre än 15 cl fossilt bränsle/mil så blir då t ex varianten T4F av Sveriges vanligaste bil, Volvo V70, miljöklassad enligt deklarerad förbrukning med E85. En V70 D2 skulle vara det när fossil andel i kommersiellt tillgänglig diesel är nere på 35 % förutsatt att nuvarande deklaration även gäller för detta drivmedel. Åtgärden skulle då bara behöva kompletteras med en måttlig skattehöjning på fossilt bränsle så det även för de som väljer drivmedel av andra skäl än miljöhänsyn faller sig naturligt att välja det med lägst andel fossilt bränsle.
Focus