Ta till er kritiken, Posten

Jag är riktigt less nu, och önskar verkligen att det fanns ett alternativ till Posten när man måste skicka post brevledes.

Insändare2015-02-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med tanke på den senaste tidens insändare om försenad postgång kan jag bara hålla med och sälla mig till skaran missnöjda kunder. Under de senaste åren har jag, med jämna mellanrum, framfört kritik direkt till posten angående uteblivna och försenade brev. De beklagar och hänvisar till att det inte finns några garantier. Det fortsätter alltjämt att bli sämre och sämre, och jag förundras över att det fortfarande finns normalporto (med utlovad utdelning vardagen därpå) och ekonomiporto (utdelning efter 3 dagar) att välja på, då sällan något brev delas ut vardagen därpå numera.

Förr gick postgången utan problem, och då var läget tvärtom: Det var mycket sällan det tog längre tid än ett dygn för ett brev med normalporto att komma fram. Vad är det som har hänt? Det förvånar mig också att man inte tycks ta åt sig av kritiken och försöka göra en kvalitetssäkring (som är så modernt i dessa dagar), för att utreda vari felet ligger och därmed också säkerställa leveranserna. Man har ju ändå ett ansvar gentemot kunderna.

Däremot har jag vid ett par tillfällen fått en faktura med extradebitering av portot då deras brevvåg tydligen visat på 5 gram mer än min egen. Sådant finns det tid för. Jag skickar mycket post. Jag väger och frankerar efter konstens alla regler, och då blir man minst sagt förbannad när man erhåller ett sådant brev, där de också lägger på ganska mycket extra avgifter. Visst, jag kan förstå det om man missat att frankera alls, eller att det är mycket som skiljer i vikt, men 5 gram! Brevvågen är dessutom köpt på posten en gång. Är det min eller deras våg som visar fel?

För ett par veckor sedan väntade jag på ett viktigt papper som skulle skickas till mig från Stockholm. Det skulle skickas med B-post den 13/1, och förväntades komma fram efter tre dagar. Brevet är poststämplat den 14/1, men kom inte fram till mig förrän den 21/1 – vilket i alla fall är nästan fem vardagar. Ska man bara acceptera det? Ja, det verkar ju Posten onekligen tycka.

Jag är riktigt less nu, och önskar verkligen att det fanns ett alternativ till Posten när man måste skicka post brevledes. I de flesta butiker kan man ju reklamera varan, och bli ersatt om det varit något fel. Jag anser att jag har betalat åtskilligt för mycket till posten gentemot vad jag har fått valuta för. Skärpning! 

JA

Läs mer om