Svar pÄ Lars Larssons och Lokalpartiets insÀndare om rekrytering av ny utbildningschef i StrÀngnÀs.
Lars, det finns en serie av fake news i innehÄllet. SÄ lÄt mig bidra till att rÀtta till det. Du pÄstÄr att min devis Àr att alla har samma ansvar. TyvÀrr sÄ hamnar du lite fel dÀr. I lÀroplanen stÄr det att skolan ska ansvara för att eleverna inhÀmtar och utvecklar sÄdana kunskaper som Àr nödvÀndiga för varje individ och samhÀllsmedlem. Huvudmannen (barn- och utbildningsnÀmnden) har ett givet ansvar för att sÄ sker. I skollagen stÄr att skolchefen (jag) ska bistÄ huvudmannen i detta. DÀr har du mitt ansvar.
Rektorn har det övergripande ansvaret för verksamheten och ansvarar för att skolans resultat följs upp och utvÀrderas i förhÄllande till de nationella mÄlen. Det framgÄr ocksÄ vad alla som arbetar i skolan ansvarar för och man pekar sÀrskilt ut vad lÀraren ansvarar för. SÄ som du ser Àr ansvarsfrÄgan uppdelad och vÀl reglerad.
Skolutvecklingsprogrammet Àr inte mitt. 2016 beslutade en enig nÀmnd om programmet dÀr ditt parti yrkade bifall till majoritetens förslag. SÄ det Àr ditt program, Lars.
Jag skyller inte pÄ eleverna eller elevsammansÀttningen. Nej, det Àr regeringens utredare som lyfter vikten av en allsidig elevsammansÀttning. Grundskolan har identifierat behov av att stÀrka organisationens förmÄga att ge alla eleverna ledning, stimulans och stöd oavsett elevsammansÀttning. Insatser genomförs utifrÄn det.
För att veta varför resultaten Ă€r pĂ„ den nivĂ„ de Ă€r, behöver orsaksanalyser genomföras. Du kallar det för administration och Ă„rshjul. Skollagen kallar det för systematiskt kvalitetsarbete. Det innebĂ€r att jobba med styrning, uppföljning och analys i hela styrkedjan â frĂ„n klassrum till huvudman. Det Ă€r inte valbart.
NÀr det gÀller resursskolan sÄ har jag har inga synpunkter pÄ eller oroas över att kritiken Àr offentlig. SÄ fungerar det i en demokrati. Jag blir mer oroad nÀr TikTok-metodik och fake news anvÀnds i argumentation. Det undergrÀver demokratin.