Transportarbetareförbundetningar, låg provisionsbaserad lön och obekväma arbetstider är de allra flesta taxichaufförerna otroligt trogna sin arbetsuppgift.
Kunden ska alltid komma fram, känna att åkturen var trevlig och trygg med en trevlig chaufför. Det gynnar företaget och kunden återkommer som kund.
Att köra taxi är ett roligt jobb där man träffar många olika människor, får ta del av olika människoöden och livshändelser, får höra roliga berättelser och ofta får enorm uppskattning av kunder. Dessvärre finns det en risk i arbetet. Som taxichaufför vet man inte alltid vem som kliver in i taxin. Är det en äldre eller yngre person, nykter eller alkohol- och drogpåverkad person? Det gör att det finns en risk för hot och våld för chaufförerna och deras hälsa.
En situation där kunden är drogpåverkad eller har för avsikt att råna chauffören, kan sluta med en skadad eller i värsta fall dödad chaufför. Det innebär att varje arbetsdag för taxichaufförer kan vara den sista. Att köra taxi är ett ensamarbete där ett larm i bilen är den enda livlinan, om någon överfaller chauffören, att kalla på hjälp. Dessvärre anser allt för många företag att det är för dyrt att installera larm och kamera i bilarna. Trots att 1 av 3 taxichaufförer anger att de har blivit utsatta för hot om våld i tjänsten.
Stefan Blomkvist
Transportarbetareförbundet