De senaste tre Ären har mina barn, 9 och 12 Är gamla, fÄtt busskort för att ta sig till och frÄn skolan av kommunen. Inför höstterminen kom plötsligt ett nytt besked i brevlÄdan: ansökan avslagen. GÄngvÀgen frÄn LÀggesta, dÀr vi bor, till Mariefreds skola Àr 4,1 kilometer lÄng och tar en knapp timme att gÄ. Det tycker alltsÄ StrÀngnÀs kommun Àr rimligt att krÀva av en 9-Äring.
NÄgon annan förklaring Àn att det hÀr Àr resultatet av ett missriktat försök att spara pengar Àr svÄr att finna. Avslaget levererades utan nÄgra ledtrÄdar. Att en kommun som gick med en halv miljard kronor i vinst förra Äret snÄlar in pÄ sÄ basala saker som att se till att barn kan ta sig tryggt och sÀkert till skolan Àr inget annat Àn pinsamt.
Jag förmodar att det Àr fler skolbarn i LÀggesta som blir utan busskort i höst. CykelvÀgen ut till Mariefred Àr det inget fel pÄ. Men nÀr cykelbanan Àr tÀckt av is och snö, eller nÀr det regnar, kommer sannolikt Ànnu fler Àn i dag skjutsa sina barn till skolan. I förlÀngningen betyder det mer bilköer och ungdomar som inte fÄr lÀra sig vad sjÀlvstÀndighet betyder.
Hur min son och dotter ska ta sig till scoutmöten, baskettrĂ€ningar och gitarrlektioner i StrĂ€ngnĂ€s vet jag inte heller hur kommunen har tĂ€nkt sig. Ăr tanken att barn som inte bor i centrala StrĂ€ngnĂ€s ska nöja sig med en fritid parkerad framför en skĂ€rm i fortsĂ€ttningen?
Att köpa ett busskort för egna pengar kostar 455 kronor i mÄnaden. För en familj med tvÄ barn blir det omkring 10 000 kronor per Är. Att StrÀngnÀs kommun plötsligt tycker att det hÀr Àr en rimlig kostnad att lÀgga pÄ sina invÄnare, i tider av skenande matpriser, elrÀkningar och boendekostnader, Àr minst sagt magstarkt.
Kostnadsfritt busskort för alla barn och ungdomar i kommunen, oavsett var de bor eller gÄr i skolan, borde vara en fullkomlig sjÀlvklarhet. Personligen har jag svÄrt att komma pÄ vettigare saker Àn sÄ att lÀgga vÄra gemensamma skattepengar pÄ. PÄ kommunens hemsida kan man lÀsa fina ord om ett pilotprojekt med gratis busskort till hösten, men i praktiken gör kommunen alltsÄ precis tvÀrtom.
Det Àr rejÀlt underbetyg till StrÀngnÀs kommunpolitiker att den hÀr frÄgan inte har lösts för lÀnge sedan. Om du som lÀser det hÀr sitter i samma sits: hör av dig. Förhoppningsvis kan vi fÄ till en förÀndring tillsammans.
Henrik Norling
SVAR DIREKT:
Hej. Jag kan tyvÀrr inte uttala mig om enskilda Àrenden, men vill gÀrna förklara hur vi i kommunen arbetar med skolskjuts och varför vissa beslut ser ut som de gör.
Reglerna för skolskjuts styrs av skollagen. En elev som Ă€r folkbokförd i kommunen kan ha rĂ€tt till skolskjuts mellan hemmet och den skola kommunen anvisat â om vissa kriterier Ă€r uppfyllda. Det handlar bland annat om hur lĂ„ngt det Ă€r till skolan, hur trafiken ser ut lĂ€ngs vĂ€gen och hur gammalt barnet Ă€r.
Det Àr viktigt att veta att skolskjuts inte beviljas för att underlÀtta deltagande i fritidsaktiviteter, utan gÀller enbart för resor till och frÄn skolan.
För elever som börjar i Ă„rskurs 4 eller 7 â oftast barn som Ă€r omkring 9 respektive 12 Ă„r â gĂ€ller att avstĂ„ndet mellan hemmet och skolan behöver vara lĂ€ngre Ă€n 4 respektive 5 kilometer. Kommunen anvĂ€nder ett enhetligt kart- och mĂ€tverktyg för att avgöra avstĂ„ndet sĂ„ det ska bli en rĂ€ttvis och likvĂ€rdig bedömning för alla.
Vi har full förstÄelse för att det kan kÀnnas tufft nÀr ens barn inte fÄr skolskjuts, sÀrskilt om avstÄndet upplevs som lÄngt eller vÀgen kÀnns osÀker. Det pÄgÄr just en utredning om att införa fyra fria bussresor per dag för alla barn som Àr folkbokförda i StrÀngnÀs kommun. Det Àr nÄgot vi pÄ utbildningskontoret ser mycket positivt pÄ, eftersom det kan ge större flexibilitet och trygghet för mÄnga familjer.
Jessica Sundqvist
Administrativ chef, utbildningskontoret, StrÀngnÀs kommun