I en insändare i Eskilstuna-Kuriren (6/5) riktas kritik mot Eskilstunas nya platsvarumärke och i en krönika i lördagens tidning resoneras om arbetet. Låt oss inledningsvis konstatera att vi på flertalet punkter är helt överens med såväl insändarskribenten som krönikören.
1. Platsens varumärke måste bygga på invånarnas egna upplevelser av Eskilstunas styrkor.
2. För att stärka Eskilstunas attraktivitet måste vi ta Eskilstunas utmaningar på allvar.
3. Kulturutbudet är centralt för att höja en stads attraktivitet.
Eskilstunas nya platsvarumärke har mejslats fram med hjälp av cirka 2 000 invånare och aktörer i Eskilstuna. Invånare har tillfrågats vad de anser är Eskilstunas styrkor, de har medverkat i workshops, de har deltagit i formuleringen av plattformen och de har tyckt till om olika förslag.
När resultatet sammanfattades så stod det klart att det är industrin och innovationerna, miljö- och hållbarhetsfrågorna samt musiken och idrotten som de flesta vill lyfta fram. Under arbetet framkom också att det finns en stark förändringsvilja i Eskilstuna. "Eskilstuna gör evolution" står för den drivkraft och vilja till förändring och utveckling som har präglat och präglar människorna, företagen och organisationerna i Eskilstuna.
Den största kraften i all platsmarknadsföring ligger i när invånarna själva vill berätta om platsen. Det finns ett stort intresse från aktörer i Eskilstuna att få använda ett gemensamt platsvarumärke och många har redan börjat använda vårt nya, vilket är mycket positivt.
Att utveckla platsvarumärket innebär emellertid inte att vi ska blunda för våra utmaningar. Eskilstuna behöver fler jobb, högre utbildningsnivå, fler bostäder och ett aktivare kulturliv. Dessutom visar undersökningar att Eskilstuna är en av Sveriges mest okända större städer.
För att stärka attraktiviteten behöver vi både arbeta med att utveckla våra svaga sidor och berätta om våra styrkor. Det finns många goda berättelser att förmedla om Eskilstuna och många goda anledningar att flytta till, verka i och investera i Eskilstuna.
I år lägger Eskilstuna kommunkoncern 7,5 miljarder kronor på skola, vård, omsorg, kultur och fritid, bostäder och infrastruktur. Av de resurserna är 500 000 kronor budgeterade till arbetet med platsens varumärke.
Kontakta oss gärna så får du veta mer om arbetet och kanske ansluta dig till nätverket för alla evolutionärer i Eskilstuna. Läs mer om varumärkesresan på eskilstunaevolution.se
Eva Norberg
Kommunikationsdirektör, Eskilstuna kommun
Martin Roos
VD, Destination Eskilstuna