Vi delar engagemanget för elevernas läsförmåga

Vi är glada att frågan om elevers läsning lyfts. I Eskilstunas förskolor och skolor pågår ett omfattande arbete för att ge alla elever en trygg start i språket och skolan.

Representater från skolan i Eskilstuna redogör i den här insändaren för hur de arbetar för barns läsutveckling i förskola och skola.

Representater från skolan i Eskilstuna redogör i den här insändaren för hur de arbetar för barns läsutveckling i förskola och skola.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2025-06-12 07:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nationellt har vi länge sett en oroande utveckling med ökade skillnader och sjunkande resultat i läsning. Det är något vi tar på fullaste allvar. För oss är läsförmåga grunden för all vidare kunskapsutveckling. De senaste åren har vi i Eskilstuna tagit ett helhetsgrepp för att vända den oroande trenden. Förskolorna i kommunen arbetar läsfrämjande och många är läscertifierade. I grundskolan och den anpassade grundskolan arbetar vi med utvecklingsarbetet "Text i alla ämnen" som har fokus på språk- och kunskapsutvecklande undervisning i alla ämnen och ämnesområden.

På lågstadiet arbetar vi med den strukturerad ljudningsmetoden phonics, som är en metod där bokstävernas ljud lärs in steg för steg. Eleverna får på detta sätt en stabil grund så att de kan läsa för att lära i skolan och senare ska kunna delta fullt ut i samhället som demokratiska medborgare. Att kunna läsa är en rättighet.

För att kunna möta varje elev där hen befinner sig behöver vi veta hur läsutvecklingen ser ut. Därför använder lärare i främst de yngre åldrarna ett gemensamt testverktyg, LegiLexi, för att kartlägga elevernas läsning. Från och med i år är det obligatoriskt att använda i lågstadiet. Verktyget ger en tydlig bild av hur långt eleverna kommit i läsningen och var undervisningen behöver förstärkas. På så sätt kan vi sätta in rätt stöd i rätt tid.

En viktig del i det här arbetet är att vi gör det tillsammans. På skolorna pågår ett aktivt utvecklingsarbete där lärare delar idéer, prövar nytt och lär av varandra. I våra centrala ämnesnätverk möts lärare från olika skolor för att samtala om hur undervisningen kan utformas för att möta eleverna där de är och hjälpa dem vidare i sin läsutveckling. Det är ett gemensamt lärande och en kraft som gör skillnad i klassrummen.

Vi ser att det här arbetet börjar göra skillnad. Fler elever når målen i läsning, särskilt i de tidiga skolåren. Samtidigt vet vi att verklig förändring inte sker över en natt. Därför bygger vi vårt arbete på långsiktighet, samverkan och tillit till lärarnas profession. 

Det är när undervisningens kvalitet, lärarnas kompetens och elevernas delaktighet samspelar som läsutvecklingen verkligen tar fart, och det är precis det som vi arbetar för, varje dag.

Om du är nyfiken kan du läsa mer om vårt arbete på pedagog.eskilstuna.se/textiallaamnen.